Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
O Ronie
O Ronie
Ron chyba urósł o parę cali w ciągu ich miesięcznej rozłąki, członki jakby mu się wydłużyły, choć wydatny (...)
Koty
Pierwsze koty pojawiły się w Europie wraz z Fenicjanami. Były zwierzętami bardzo cenionymi i poszukiwanymi. W Egipcie pojawiły się około 3 tysięcy lat p.n.e. Były tam bardzo szanowane i traktowane jak bóstwa. Usposabiały mądrość, płodność, witalność i radość. Kot chronił zboże i samych Egipcjan przed jadowitymi wężami. Gdy kot zdychał, właściciele pogrążali się w żałobie, balsamowali jego zwłoki i chowali do drewnianych skrzynek w kształcie zwierzęcia. Kocie mumie umieszczano w świątyni bogini Bastet (opiekunka kotów, przedstawiana jako kobieta z głową kota). Szanowano je za niezależność i samodzielność oraz za to, że nie potrzebują do życia człowieka, jak pies. Grecy i Rzymianie także otaczali je czcią, tak samo Arabowie i Hindusi. Mahomet - ojciec kotów, podobno nauczył je spadać na cztery łapy. Jednak nie wszędzie były one tak traktowane.

W Chinach na przykład koty traciły życie z powodu medycyny. Chińczycy stosowali różne części kociego ciała do leczenia chorób. Przyrządzano z nich maści, eliksiry i tym podobne specyfiki. W innych krajach również używano ich narządów do celów medycznych. Na przykład wysuszona wątroba miała leczyć kamienie nerkowe, a papka z kociej krwi zmieszanej z mąką jęczmienną pomagała na świąd. Ponadto zakopany pod progiem domu koci ogon chronił podobno ludzi przed chorobami. Sytuacja szybko się zmieniła, gdy Kościół dostrzegł w nich zagrożenie ze strony szatana. Ostrze swojej walki skierował więc nie tylko w stronę czarownic, ale też kotów, zwłaszcza czarnych. Uznano je za symbol fałszu, obłudy i dwulicowości. Otrzymały miano pomocników czarownic i czarnoksiężników. Papież Innocenty VIII nazwał koty "pogańskimi zwierzętami" i zaczęło się tępienie tych stworzeń. Oskarżano je o konszachty z diabłem, wysysanie życia z niemowląt, zjadanie trupów czy zagryzanie śpiących ludzi. Wyroki były zawsze podobne: spalenie na stosie, zrzucenie z kościelnej wieży, kamieniowanie, krzyżowanie, topienie we wrzącej wodzie, zamurowywanie w ścianach budynków. Masowe egzekucje tych zwierząt odbywały się zwykle w Wielkanoc i Ostatki. W Europie doszłoby pewnie do całkowitej zagłady kotów, gdyby nie epidemie nękające kontynent. Szczury i myszy bardzo szybko roznosiły zarazki, toteż luzie zmienili swoje podejście do kotów. Stały się one nagle potrzebne i pożyteczne. Kościół, dotychczas je prześladujący, zabronił je zabijać pod groźbą klątwy. Dzisiaj koty są wszędzie, towarzyszą nam w miastach i na wsi, mieszkają z nami w domach. Coraz więcej osób ma koty i chwali sobie ich obecność.

Jeśli mówimy o kotach w HP, to na pewno przychodzi nam na myśl profesor Minerwa McGonagall, ucząca transmutacji w Hogwarcie. Jest jednym z kilku zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii animagów. Potrafi zmienić się w burego kota z czarnymi obwódkami wokół oczu, przypominającymi okulary, które nosi. Pierwszy raz zobaczyliśmy to w I tomie - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny", na samym początku.

Innym przykładem jest kot Hermiony - Krzywołap. Zakupiony przez właścicielkę w 1993 roku w Magicznej Menażerii, rudy futrzak był śmiertelnym wrogiem Parszywka - szczura Rona, co poróżniło znacznie przyjaciół. Jednak nie okazał się on taki zbędny. Zaprzyjaźnił się z Syriuszem Black i pomógł mu wejść do zamku.

Koty to były również ulubione zwierzęta Dolores Jane Umbridge. W jej gabinecie porozwieszane były talerzyki z ich wizerunkami. Na dodatek kot jest jej patronusem.

W II tomie przygód Harry'ego Pottera spotykamy kota Milicenty Bulstrode, którego włos nieopatrznie dodała do swojego eliksiru wielosokowego Hermiona Granger.

Nie może tu też zabraknąć Pani Norris, przebiegłej i znienawidzonej przez uczniów kotki woźnego Argusa Filcha. W roku 1992 pada ofiarą bazyliszka, a przed śmiercią chroni ją tylko to, że zobaczyła bestię jedynie w odbiciu kałuży wypływającej z toalety Jęczącej Marty. Gdy przed Bitwą o Hogwart rozpoczyna się ewakuacja szkoły, kotka daje sygnał do ucieczki skrzatom pracującym w kuchni. Na Bal Bożonarodzeniowy Filch zabrał ją jako partnerkę do tańca, co pokazuje przywiązanie woźnego do zwierzęcia. Pomimo swojej natury, Pani Norris nie atakuje sów w Hogwarcie, chociaż niekiedy skupia na nich szczególną uwagę.

Najmniej znanymi w całej sadze kotami są podopieczni Arabelli Figg. Maleństwo, Pazurek, Czubatka i Śnieżka były jej jedynymi współlokatorami, a właścicielka z pasją zanudzała opowieściami o nich.
Komentarze
`Czarodziejka F
Dodano dnia 12 February 2015 23:17
Moderator (F)
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Śmiertelna Relikwia
Punktów: 11092
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 464
Data rejestracji: 05.04.10
Medale:
Medal Medal Medal
Znalazłam parę błędów, ale nie będę się czepiać.
Zostały opisane chyba wszystkie koty z sagi o młodym czarodzieju. Fajnie, że autorka nie zapomniała także o ulubieńcach pani Figg.
Sama mam siedem kotów, w tym 3 czarne, więc... daję PO.Kotecek
~raven F
Dodano dnia 13 February 2015 18:29
Troll
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -1
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 357
Data rejestracji: 03.01.13
Medale:
Medal
Ja bym nieco rozwinęła część o potterowskich kotach. Chociaż fakt, że autorka wspomniała również o mniej znaczących kotach Arabelli jest super Uśmiech No i to o kocie Millicenty - w życiu by mi nie przyszło do głowy, żeby o tym wspomnieć. Całość merytorycznie na plus, fajny tekst.

Natomiast zabrakło mi tu zdjęć! Tekst wydaje się taki pusty bez żadnego fotograficznego przerywnika. Dużo przyjemniej by się go czytało, gdyby pojawiły się filmowe ilustracje któregoś z kociaków.
~BlackSpirit F
Dodano dnia 13 February 2015 18:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1141
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 39
Data rejestracji: 20.08.13
Medale:
Medal
Uwielbiam czytać o kotach Kotecek. Dużo ciekawych informacji, ale brak zdjęć - PO
~Anka Potter Always Together F
Dodano dnia 07 April 2015 15:18
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1573
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 330
Data rejestracji: 10.07.14
Medale:
Brak
Papka z kociej krwi zmieszanej z mąką jęczmienną pomagała na świąd? Jeżu, wolałabym mieć świąd.
Też nieco rozwinęłabym część o kotach ze świata Pottera. Wszystko fajnie moim zdaniem, daję PO Uśmiech
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 10 April 2015 20:22
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Mam teraz 3 koty, tzn. dwie kocice i jednego kota. Mój Rudy gdzieś zniknął 3 dni temu... Czyżby dementorzy? Również lubię czytać o kotach, ale bardziej o tych większych typu tygrysy, lwy, lamparty, jaguary, gepardy itd. Te 'pospolite' mam w jednym paluszku Oczko Jednak taka Pani Norris to coś okropnego ><
~Andi Cruz F
Dodano dnia 13 July 2015 19:36
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 103
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 15
Data rejestracji: 03.05.15
Medale:
Brak
Najlepszy kot to MCGonagall Oczko Andi C.
~Aristocratic Asshole F
Dodano dnia 02 August 2015 12:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 48
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 23.07.15
Medale:
Brak
Zdecydowanie wolę psy, chociaż Krzywołap okazał się nad wyraz inteligentnym i rozumnym kotem, tyle tylko że był strasznie brzydki. x D
~Lawinia White F
Dodano dnia 10 August 2015 07:51
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 69
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 20.07.15
Medale:
Brak
świetny artykuł ..........WiedźmaWiedźmaWiedźma
~HariPotaPragneCie F
Dodano dnia 10 November 2015 00:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Gracz Quidditcha Slytherinu
Punktów: 136
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 19
Data rejestracji: 22.07.15
Medale:
Brak
Albo za krótko, albo za szybko czytałam. Ogólnie artykuł strasznie mi się podoba, ze względu na temat. Moja miłość do kotów trwa, hmm, od zawsze! Dlatego też napiszę, że wszystko, co przeczytałam jest cudowne. A czarne koty to nigdy nie przeżywają dłużej niż dwa lata u mnie, może faktycznie szatan ma z tym coś wspólnego. ;D Czarne koty i tak są najlepsze!!
~Clara Granger F
Dodano dnia 17 May 2016 19:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 300
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 25
Data rejestracji: 15.05.16
Medale:
Brak
Koty! Jak ja je uwielbiam! Moje ulubione rasy to: Neva Masqerade i Norweski Leśny. A w związku z HP... Kiedyś miałam ciekawy sen. Śniło mi się ,że Krzywołam to animag. Była nim (jeśli dobrze pamiętam) jakaś Rowena Potter xD Była siostrą Jamesa i żoną Syriusza Oczko Niewiem skąd mi to przyszło do głowy Oczko
~Oliwcia F
Dodano dnia 11 June 2016 18:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 22
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 10.06.16
Medale:
Brak
Fajne
~Kiren F
Dodano dnia 12 October 2016 16:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 47
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 12.10.16
Medale:
Brak
Kocham koty, artykuł bardzo przyjemny do czytania mogłoby być więcej informacji
~Hana Turner F
Dodano dnia 10 November 2016 12:23
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 184
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 24
Data rejestracji: 10.11.16
Medale:
Brak
Artykuł ciekawie napisany. Dodałabym ciekawostkę, że koty z talerzyków na ścianie w gabinecie Dolores Umbridge były zdjęciami kotów ze schroniska, które po wyjściu ekranizacji znalazły nowe domy. Dodałabym też więcej opisu do Minerwy McGonagall. I jakieś zdjęcia. Po za tym ładnie napisany artykuł, chociaż dałoby się go jeszcze bardziej rozbudować.
~Jan Sebastian Kuropijca F
Dodano dnia 31 May 2022 18:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Mugol
Punktów: 4
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 31.05.22
Medale:
Brak
Kocham kotki miau miau
~Jan Sebastian Kuropijca F
Dodano dnia 31 May 2022 18:13
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Mugol
Punktów: 4
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 31.05.22
Medale:
Brak
Moja kotka nazywa się Rysia. Kocham Rysię moją kochaną kocisię!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 20% [2 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 50% [5 głosów]
Zadowalający Zadowalający 20% [2 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 10% [1 głos]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 181
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59