Jak pisać newsy?
Dodane przez Dogma dnia 08 August 2010 19:23
Pisanie newsów to, wbrew pozorom, nie taka prosta sprawa. A przynajmniej napisanie dobrej, ciekawej nowinki łatwe nie jest. W tym artykule postaram się przybliżyć Wam tajniki tworzenia aktualności, które zadowolą naszych drogich Adminów/Newsmanów i pozwolają zdobyć punkty oraz wieczną chwałę.

1. Źródła
Jeśli chodzi o mnie, nie polecam korzystania z polskich stron, pomijając portale filmowe - jak np. Filmweb. Witryny typu Onet czy WP specjalizują się w aktualnościach niewiele wnoszących, takich jak legendarna ciekawostka "Pattinsona złapał bezzębny lew", nie mówiąc już o wszelakich pudelkach i spanielkach - pogłoski, jakoby Robert nie mył włosów przez sześć tygodni nikogo już nie interesują. Osobiście polecam Snitchseeker.com oraz the-leaky-cauldron.org - newsy pojawiają się na bieżąco, są to potwierdzone informacje - portale nie bawią się w plotki. Oprócz tego, na magical-menagerie redaktorzy dodają aktualności, których nie ma na innych stronach, harrypotterspage.com to także wiarygodne źródło, choć rzadko z niego korzystam - nie lubię tamtejszego układu strony. Wytrwałym newsowysyłaczom polecam codzienne zaglądanie na konta aktorów na Facebooku i Twitterze, ich właściciele Was nie zawiodą - nowe wpisy pojawiają się często i są niezłą podstawą - oczywiście przetłumaczone na nasz ojczysty język. Oficjalne strony gwiazd także mogą zapewnić sporą ilość materiałów. Podczas zamieszczania adresu w polu "źródła" wystarczy link (bez www) do strony głównej miejsca, z którego czerpaliście informacje.

2. Jak tłumaczyć?
W każdym newsie najważniejsze są informacje, które on zawiera. Jeśli pojawiają się zdjęcia - należy podać kogo pokazują, skąd pochodzą (np. z magazynu "X"), z jakiej okazji zostały zrobione. Nowy film? Należy przekazać który z potterowskich aktorów będzie w niego zaangażowany, z kim wystąpi, co to za projekt, o czym opowiada. Rozumiecie? Nikt nie wymaga od Was przetłumaczonych słowo w słowo z zagranicznych witryn aktualności, ale najważniejszych informacji w nich zawartych. Oprócz tego, mile widziane są rozmaite ciekawostki, np. kiedy ja piszę o konwentach, podaję jak daleko od danego miasta w Polsce znajduje się miejscowość, w której odbywa się impreza, a także cenę biletów lotniczych.

3. Pogrubianie, kursywa, podkreślenie
Zapewne pamiętacie z forum nawiasy kwadratowe, w których umieszczaliście literki 'i', 'b' i 'u', prawda? W newsach jest podobnie - jednak stosowane są nawiasy trójkątne - > oraz <. Gwoli wyjaśnienia - "i" to kursywa, "b" oznacza pogrubianie, a "u" - podkreślenie. Tak więc jeśli chcesz w jakiś sposób zaznaczyć fragment tekstu, robisz to tak:

< symbol >Fragment tekstu< /symbol >

4. Zdjęcia
Obrazki są atrakcyjnym dodatkiem do newsa, jednak w aktualności mogą się pojawić jedynie w postaci odnośnika do właściwego zdjęcia. A o tym, jak tworzyć linki, już za chwilę.

5. Linki
Linki to sól w oku każdego usera. Bo użytkownik, który jest przyzwyczajony do znacznika "url", często tkwi w błogiej nieświadomości, jak to się poprawnie robi... W newsach oczywiście. A teraz, uwaga, zademonstruję Wam, jak wygląda newsmański odpowiednik [url]:

< a href='' target='_blank' >Link< /a >

Wygląda nieciekawie? Jednak jest bardzo przydatne - tworzy odnośnik, który otwiera się w nowej karcie lub oknie, zależnie od przeglądarki (właśnie po to jest tajemniczy dodatek "target';_blank'"). Aby umieścić link, musicie zamieścić adres pomiędzy ' a ', które znajdują się po wyrażeniu "a href=". Bardzo ważne jest, aby trafić dokładnie między kreseczki - nie można samowolnie dodawać cudzysłowu. W miejscu słowa "Link" możecie umieścić wyrażenie, które wam pasuje - "świstoklik", "galeria", czy gdzie poniesie Was fantazja.

6. Treści dodatkowe
Często zdarza się, że jeden news jest kontynuacją drugiego - kolejne zdjęcia na ten sam temat, następne informacje o danym filmie... Warto się wtedy postarać i znaleźć dawniejszą aktualność, i w nowej wiadomości umieścić link do niej. Nowym czytelnikom pomoże to zapoznać się z tematem.

7. Długość
Przeciętna długość newsa to 1/4 - 1/3 strony w Wordzie, czcionką 12 Times New Roman jednak przynajmniej ćwierć arkusza jest wymagana. Krótsze newsy będą bezwzględnie odrzucane.

8. Plagiaty
Drażliwy temat, jednak wart poruszenia. Musicie wiedzieć, że skopiowanie newsa z innej potterowskiej strony - czy to polskiej, czy obcojęzycznej - jest karane ostrzeżeniem za kradzież pracy. Naprawdę nie opłaca się plagiatować, bo zawsze będzie to wykryte - potęga Google'a jest wielka.

9. Gramatyka
Niemile widziane są błędy ortograficzne - szybkie wrzucenie tekstu do Worda bądź sesja ze słownikiem powinny rozwiązać ten problem - zbyt duża liczba tzw. "byków" powoduje natychmiastowe odrzucenie newsa.
Ważne jest także to, w jaki sposób budujecie zdania. Stylistyka translatorów to "Kali mieć, Kali pić", więc przy wspomaganiu się tego typu programem należy zwrócić uwagę na odmianę czasowników, rzeczowników oraz czasy.

10. Limit znaków
Pola "tytuł" oraz "źródło" mają swój limit znaków - zauważycie ich przekroczenie, kiedy wklejony "tekst" zostanie ucięty. Dlatego oba powinny być wypełniane w jak najkrótszy sposób.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam w tworzeniu aktualności, a sprawdzającym oszczędzi zgryzoty i katuszy. Powodzenia przy pisaniu!