Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Sen Harry'...
Sen Harry'ego
"Śniło mu się, że siedzi w klatce w zoo. Na klatce była tabliczka: NIEPEŁNOLETNI CZARODZIEJ. Ludzie wytrzeszczali na niego oczy przez kraty, kiedy tak leżał na kupce słomy, wygłodniały i słaby. W tłumie zobaczył twarz Zgredka i zawołał do niego, błagając o pomoc, ale Zgredek odpowiedział: „Harry Potter będzie tutaj bezpieczny, sir” i zniknął. A potem pojawili sie Dursleyowie i Dudley zabębnił kijem po kratach, naśmiewając się z niego. - Przestań - wymamrotał Harry."
Syriusz Black
Syriusz Black [1959 - czerwiec 1996]


Gary Oldman jako Syriusz Black.



Po raz pierwszy wspomniany jest w książce "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" jako czarodziej, od którego Hagrid pożyczył łatający motocykl, by przywieźć małego Harry'ego do Dursleyów po tym, jak jego rodzice zostali zamordowani przez Voldemorta. Powraca w "Więźniu Azkabanu", gdzie jest tytułowym więźniem.
Syriusz był ostatnim dziedzicem rodu Blacków, jego rodzicami byli Orion Black i Walburga Black, dalecy kuzyni, oboje pochodzący z tego samego rodu. Imię Syriusz było częste w jego rodzinie, tradycją były imiona pochodzące od nazw gwiazd. Syriusz był spokrewniony z Andromedą Black Tonks, jego ulubioną kuzynką(matka Nimfadory Tonks) oraz z Bellatrix Lestrange (która go później zamordowała) i Narcyzą Malfoy. Narcyza i Bella, zgodnie z oczekiwaniami rodziny, poślubiły czarodziejów czystej krwi, natomiast Andromeda wyszła za Teda Tonksa, mugola. Młodszy brat Syriusza, Regulus, przystał do Śmierciożerców i choć zgadzał się z głoszonymi przez nimi teoriami o wyższości czarodziejów czystej krwi nad mieszańcami i szlamami, nie był w stanie popełniać okrutnych czynów, jakich wymagał od niego Voldemort. Z tego powodu został zamordowany przez innego Śmierciożercę z polecenia Czarnego Pana.
Rodzina Syriusza sympatyzowała z Voldemortem, chcąc oczyścić świat ze wszystkich czarodziejów, którzy nie byli czystej krwi. Syriusz i Andromeda byli wyjątkami. Oboje nie zgadzali sie z fanatyczną ideologią czystej krwi, nie popierali płynącego z niej okrucieństwa i podłych czynów. Zostali - podobnie jak wuj Syriusza, Alphard - wykluczeni z rodziny jako "zdrajcy krwi". Syriusz nienawidził swojego rodzinnego domu, w którym zaznał wyłącznie cierpię i nieszczęścia, uciekł z niego przed osiągnięciem pełnoletności, w wieku 16 lat (w czasie wakacji mieszkał w domu Jamesa Pottera).
Black był najlepszym przyjacielem Jamesa Pottera, Remusa Lupina i Petera Pettigrew. Kiedy wspólnie odkryli, ze Remus jest wilkołakiem, stali sie animagami. Syriusz przemieniał się w wielkiego, czarnego psa, dlatego przyjaciele ochrzcili go przydomkiem "Łapa".
Kiedy James ożenił sie z Lily Evans, Syriusz był świadkiem na ich ślubie, a później został ojcem chrzestnym Harry'ego.
Kiedy Potterowie musieli ukrywać się przed Lordem Voldemortem, chcieli uczynić Syriusza Strażnikiem Tajemnicy ich miejsca pobytu, jednak w ostatniej chwili zmienili zdanie i wybrali Petera. Ten zdradził swoich przyjaciół wydając ich Voldemortowi. Wściekły Syriusz stoczył z nim walkę na środku ruchliwej ulicy - zginęło 12 niewinnych mugoli. Pettigrew upozorował swoja śmierć, zamieniając sie w szczura i znikając w kanałach, a Syriusz został oskarżony o morderstwo, którego nie było i skazany bez sądu na dożywocie w Azkabanie, skąd udało mu się uciec po 12 latach męczarni, jakiej doznawał z rąk dementorów.
Jego ucieczka wywołała szeroki rozdźwięk w całym czarodziejskim świecie Europy. Syriusz ukrywał się przez cale lato gdzieś na południu, by w końcu powrócić do Anglii jako członek Zakonu Feniksa. Na jego potrzeby Black przeznaczył swój rodzinny dom, który odziedziczył jako ostatni spadkobierca rodu, mieszczący się przy Grimmauld Place 12.
Śmierć Syriusza w Ministerstwie Magii podczas bitwy Śmierciożerców z członkami Zakonu, pozwoliła Dumbledore'owi na wyjaśnienie całej sprawy. Syriusz został oczyszczony z wszelkich zarzutów dopiero po śmierci.
Syriusz uciekł z Azkabanu, kiedy dowiedział się, ze Pettigrew wciąż żyje. Harry dowiedział się prawdy, że jego rodziców zdradził nie jego ojciec chrzestny, ale Peter, i pomógł Syriuszowi w ucieczce przed Ministerstwem, wykorzystując do tego hipogryfa Hardodzioba.



Harry, Ron i Hermiona nazywali go między sobą "Wąchaczem", by nikt nie skojarzył, że chodzi o ściganego listem gończym uciekiniera. Syriusz kontaktował się z nimi sporadycznie, jednak Harry traktował go prawie jak ojca i zwracał się do niego w każdej potrzebie.
W "Zakonie Feniksa" Syriusz udostępnił swój dom na kwaterę Głowna Zakonu, mieszkając tam z Hardodziobem. Śledztwo w sprawie jego ucieczki prowadził Kingsley Shacklebolt, zatrudniony w Ministerstwie Magii auror, który należał jednak do Zakonu Feniksa i zręcznie prowadził śledztwo tak, by Syriusz nie został wykryty - zwłaszcza, że Peter poinformował Voldemorta, ze Black potrafi zmieniać sie w czarnego psa. Kiedy opuszcza na chwilę dom pod postacią psa, by odprowadzić Harry'ego na pociąg, zostaje rozpoznany przez Malfoyów. Mimo to Syriusz odważył się porozumieć z Harrym za pomocą sieci Fiuu, kiedy ten potrzebował jego pomocy.
Voldemort, włamując się do umysłu Harry'ego, sprawił, że ten uwierzył, iż Śmierciożercy złapali jego ojca chrzestnego. W ten sposób Czarny Pan zwabił Pottera do Departamentu Tajemnic, licząc na to, ze wykradnie przepowiednię. W bitwie stoczonej w podziemiach ministerstwa, Syriusz walczy ze swoja krewną, Bellatrix, której zaklęcie wrzuca go za kotarę tajemniczego łuku. Syriusz ginie, choć nie ma jego ciała.
Syriusz zapisał w spadku Harry'emu wszystko, co miał - pokaźną sumę pieniędzy oraz dom na Grimmauld Place 12 wraz z mieszkającym tam skrzatem domowym - Stworkiem. Harry oddaje dom na siedzibę Zakonu, a Stworka wysyła do pracy w kuchni Hogwartu. Hardodziób, który również stał się jego własnością, wraca do Hagrida. Nie wiadomo co się stało z latającym motocyklem Syriusza, na którym Hagrid przywiózł małego Harry'ego - Rowling nie wspomina o nim więcej, co może być ważne lub nie. Syriusz wiedział co robi, zapisując swój majątek Potterowi. Gdyby tego nie zrobił, dom i pieniądze stałyby sie własnością jego krewniaczki, Bellatrix, ponieważ był ostatnim żyjącym Blackiem i nie miał dzieci. Wraz z jego śmiercią ród Blacków wygasł.
Syriusz Black jest jedna z najtragiczniejszych postaci serii. Nie miał szczęśliwego życia i nie zaznał nigdy prawdziwej radości, nie dając mu dorosnąć emocjonalnie w normalnym tempie. Trudne dzieciństwo, zakończone ucieczką z domu, którego nienawidził, posądzenie o zdradę najlepszego przyjaciela, która doprowadziła do śmierci jego i jego żony, wtrącenie do Azkabanu za zbrodnię, której nie popełnił. Potem 12 lat psychicznych tortur w więzieniu, konieczność życia w ukryciu, zamknięcie w domu przypominającym mu podłe dzieciństwo i w końcu śmierć z rąk znienawidzonej kuzynki. Dopiero po śmierci doczekał sie oczyszczenia swojego nazwiska.
W szkole był aroganckim, ale właściwie zwyczajnym nastolatkiem, niezwykle popularnym, mądrym i przystojnym, ale również awanturnikiem. Kiedy sytuacja w domu przerosła jego wytrzymałość, zerwał kontakty z rodzina. Wtedy najbliższymi mu osobami stali się Huncwoci, wobec których był lojalny i wierny. Stał się brutalem i zbirem, znęcał się nad wszystkim poza jego najbliższymi kumplami i nie potrafił nad tym panować. Mimo to był ogromnie popularny, podobnie jak James, ze względu na inteligencję, doskonałe wyniki w nauce i ekstremalnie dobry wygląd. Razem z Jamesem tworzyli coś na kształt poprzedników bliźniaków Weasleyów. Syriusz miał też wyjątkowo sarkastyczne i uszczypliwe poczucie humoru i choć starał się go pozbyć, nie przeszkadzało to mu w używaniu go przeciwko Snape'owi.
Po szkole wstąpił do Zakonu Feniksa. Śmierć Potterów, o których zdradę został niesłusznie oskarżony i ucieczka Petera, za którego rzekome morderstwo został wtrącony do Azkabanu, dawała mu siłę do tego, by przetrwać tortury dementorow. Świadomość niewinności uchroniła go przed obłędem i pozwoliła uciec.
Na wolności o Malo nie popełnił zbrodni, za która został skazany. Wreszcie zdarzyło się coś dobrego w jego życiu - spotkał swojego przyjaciela Lupina i chrześniaka Harry'ego, którzy odwiedli go od morderstwa. Później Harry umożliwił mu ucieczkę z kraju i uniknięcie ponownego wtrącenia do Azkabanu.
Relacje miedzy Syriuszem, a Harrym przypominały coś pomiędzy relacjami ojciec chrzestny - chrześniak, a między dwojgiem braci. Choć Syriusz doradzał Harry'emu w trudnych chwilach, nie powstrzymywał go zbyt mocno przed ryzykownymi zagraniami. On i Harry mieli podobne poczucie humoru, często ich rozmowy wyglądały, jakby znali się od dawna i byli najlepszymi przyjaciółmi. Być może z tego też powodu Syriusz czasem traktował Harry'ego jak Jamesa, bardziej uważając go za brata, niż chrześniaka. Mimo to rozpacz Harry'ego po śmierci ojca chrzestnego wypływała ze świadomości, że strącił człowieka, który się o niego troszczył i chciał jego dobra.
Molly Weasley twierdziła, że Syriusz jest niezrównoważony, co objawiało się w nagłych zmianach nastroju, gwałtownych przejściach z euforii do totalnego załamania. Prawdopodobnie taki stan psychiki wywołany był trauma Azkabanu.
Kiedy Zakon Feniksa szukał kryjówki, Syriusz bez wahania poświęcił swój dom i wrócił do niego, hoc nienawidził go z całego serca i nie był stworzony do życia w zamknięciu. Podobnie męczył się ze skrzatem Stworkiem, który przypominał mu same najgorsze wspomnienia. Nie było też wielką niespodzianką, że przyłączył się do grupy ratunkowej, którą wysłał Zakon na pomoc Harry'emu i jego kolegom do Departamentu Tajemnic. Wyprawę tą przypłacił śmiercią.
Imię Syriusza, jak wielu innych bohaterów Rowling, oddaje jego cechy. Syriusz to nazwa gwiazdy leżącej w konstelacji Wielkiego Psa, starożytni nazywali ją "Psia Gwiazda". Black to kolor sierści jego psiego alter ego - czarnego psa.


Drzewo genealogiczne Blacków możecie obejrzeć TU




Nadesłane przez: TrustNo1
Dodano: marzec 15 2006 21:27:42

Bibliografia:
Wikipedia oraz własne zasoby wiedzy
Komentarze
~Marauders F
Dodano dnia 30 August 2008 16:41
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 38
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 22
Data rejestracji: 29.08.08
Medale:
Brak
Świetny Huncwot genialny przyjaciel i bądź co bądź dobry był z niego człowiek Uśmiech to też jedna z moich ulubionych postaci a art. również niczego sobie Rozbawiony
~Villemo F
Dodano dnia 27 October 2008 16:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 791
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 148
Data rejestracji: 04.10.08
Medale:
Brak
Hmmm...ja tam za Syriuszem nie przepadam. Wole "Czarne Charaktery" ;P. Ale po prostu nie mogę nie zgodzić się z poprzednikami, co do jego postaci oraz przedstawionego wyżej artykułu. Notka zawiera mnóstwo informacji i faktów odnośnie pana Blacka. Co prawda czyta się ją niezbyt ciekawie, ale nie można mieć wszystkiego...:/
~lady_sara F
Dodano dnia 28 November 2008 21:24
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 103
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 28.11.08
Medale:
Brak
Zdecydowanie moja ulubiona postać. Genialny ojciec chrzestny i zarazem przyjaciel szkoda jednak że mieliśmy z nim doczynienia tak krótkoPłacze no normalnie WUśmiech
~Madeleine Lestrange F
Dodano dnia 31 December 2008 01:01
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1185
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 129
Data rejestracji: 14.12.08
Medale:
Brak
"od którego Hagrid pożyczył łatający motocykl" - łatający? Oczko

"jego rodzicami byli Orion Black i Walburga Black, dalecy kuzyni, oboje pochodzący z tego samego rodu." - nie rozumiem nawiązania do kuzynów.

"Teda Tonksa, mugola" = a czy on nie był czasem szlamą?

"nie był w stanie popełniać okrutnych czynów, jakich wymagał od niego Voldemort. Z tego powodu został zamordowany przez innego Śmierciożercę z polecenia Czarnego Pana." - kłamstwo!

"ekstremalnie dobry wygląd." - ciekawe określenie.

Zauważyłam błędy (np. zamiast "ę" było zwykłe "e"Oczko i parę niedogodności. Jednak artykuł jest staranny i na pewno wyczerpujący oraz zawarte są w nim wszystkie informacje. Plus za zdjęcia. Otrzymujesz Zadowajający, jednak z wielkim plusem.
~siostra F
Dodano dnia 27 January 2009 13:21
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 206
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 26.01.09
Medale:
Brak
Ja też go uwielbiałam... za jego szczerość i wogóle... zawsze starał się być uczciwy wobec harrego i go wspierać... Nie rozumiem jak on może być rodzina bellatriks skoro ona była taka okropna... nienawidze jej... jak mogła zabić swojego kuzyna??
!leea F
Dodano dnia 11 February 2010 12:37
VIP
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Śmiertelna Relikwia
Punktów: 11463
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 329
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Medal
Świetny artykuł, jeden z najlepszych. To jedna z moich ulubionych postaci, szkoda ,że okoliczności jego śmierci nie zostały do końca wyjaśnione. Wiedziałam ,że umarł ale do końca 7 części, miałam w sobie cichą nadzieję ,że jakimś niewiarygodnym cudem wróci, a Harry razem z nim zamieszka ( czyli ogólnie rzecz mówiąc; szczęśliwe zakończenie ).

Artykuł skrupulatnie dopracowany w każdym zdaniu, nie zauważyłam dużej ilości błędów oprócz tego:
W "Zakonie Feniksa" Syriusz udostępnił swój dom na kwaterę Głowna Zakonu
a< ą ,ale akurat ja, nie powinnam się wypowiadać na temat ortografii xD

Bardzo dużo informacji, chyba niczego nie pominąłeś, dodałeś zdjęcia, za co też duży plus do mojej oceny. W+.
~Promitet F
Dodano dnia 23 March 2010 17:57
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Animag Lew
Punktów: 566
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 78
Data rejestracji: 19.03.10
Medale:
Brak
Świetny artykuł . Oczko Jedna z moich naj naj lepszych postaci . !
Bardzo lubie . Ślicznie . ZerO błędów . ! Ale jest Ok .Uśmiech
Rozbawiony . Choc kilka błędów . Ale prawie nie widoczne Oczko Ha ha ha . Oczko
Dowcipniś

Kamila
~Hermii F
Dodano dnia 25 August 2010 18:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -134
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 24
Data rejestracji: 25.08.10
Medale:
Brak
szkoda mi go było kiedy Bellatrix go zabiła a szczególnie harrego
szczerze chciało mi się płakać bo to była jego jedyna najbliższa osoba z rodziny , z którą mógł zamieszkać a nie jak ciocia petuniaa..
~Agnes Black F
Dodano dnia 15 September 2010 16:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Gracz Quidditcha Ravenclawu
Punktów: 120
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 25.05.10
Medale:
Brak
Dużo informacji. Można się zagrzebać w tekście. Jako, że to mój ulubiony bohater chętnie kliknęłam na artykuł. Nie zawiodłam się.
Brawo Jupi!
~Hermiona_13 F
Dodano dnia 14 November 2010 16:28
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 116
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 15
Data rejestracji: 03.11.10
Medale:
Brak
Bardzo dużo informacji zamieszczonych w tym artykule. Zauważyłam błąd "pożyczył łatający motocykl" chyba powinno być latający... Więcej nie zauważyłam więc myślę, że niema. Fajne zdjęcia szczególnie pierwsze. Syriusz to ciekawa postać szkoda, że musiał zginąć. Myślałam, że oczyszczą go z zarzutów i Harry z nim zamieszka. Wszystko by było dobrze gdyby Peter nie uciekł. Artykuł oceniam na Wybitny i życzę powodzenia w dalszym pisaniu.
~dark shadow F
Dodano dnia 25 April 2011 21:36
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zastępca Ministra
Punktów: 1770
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 149
Data rejestracji: 23.02.11
Medale:
Brak
Super. Zdjęcia i przyjemna lektura.
Daję W
To jedna z moich ulubionych postaci.
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 26 December 2012 01:58
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Na wstępie oznajmię, że nie lubię Syriusza - a może delikatniej nie przepadam za nim - moim zdaniem Severus Snape miał niejako rację twierdząc, że Black bezpiecznie siedzi w domu - bo taka była prawda, gdyby choć w 1/4 doświadczył tylu zagrożeń co Severus... cenię go za lojalność, pomoc Harremu i "wytrwanie katuszy dementorów" Spokojnie dam W
~kowalczyk800 F
Dodano dnia 07 November 2015 14:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -48
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 04.11.15
Medale:
Brak
Biedny Syriusz gdyby nie pojawił się w piątym tomie żyłby dalej ale ciekawe kogo bella by sobie upatrzyła
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 92% [12 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 0% [Brak oceny]
Zadowalający Zadowalający 8% [1 głos]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 205
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59