Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
komentarz Luny do...
komentarz Luny do meczu
- (...) ale teraz odbiera jej kafla ten wielki Puchon, nie pamietam, jak on się nazywa, coś tak jak Bibble... nie, Buggins
- To jest Cadwallader!

Harry Potter a Władca Pierścieni
Czy ktokolwiek pomyślałby że III i VI część Harry'ego Pottera być może zawdzięcza swe powstanie trylogii Tolkiena "Władca Pierścieni"? Chyba tylko część czytelników Tolkienowskiej powieści. A więc oświecę Was nie chodzi o to że w obydwu powieściach są czarodzieje czy magia.

Część 1
A. W VI części wystąpiły horkruksy, które były przedmiotami w których ktoś zostawił część swojej duszy. Działały one niezależnie od siebie. Voldemort, po próbie zabicia Pottera, stracił ciało stał się "czymś mniej niż duchem, najmarniejszym widmem", ale żył, lecz nie mógł stworzyć własnego ciała. Horkruksy miały zapewnić Voldemortowi nieśmiertelność.

B. We "Władcy Pierścieni" jest Pierścień, część potęgi (duszy) Saurona, jego "podstawą", nieodłączna jego część. Po zniszczeniu Pierścienia, Sauron "zmieni się w nędznego złego ducha, (...) nie mogąc na nowo przybrać kształtu ani rosnąć". Pierścień zapewniał właścicielowi długowieczność, a nawet jeśli nosił go cały czas - nieśmiertelność.

1. Horkruks zawierał część duszy np. Voldemorta. Pierścień zawierał część potęgi (duszy) Saurona

2. Pierścień był "podstawą" Saurona. Bez niego był "niczym" co w "Harrym Potterze" zostało przekręcone ponieważ Voldemort mógł obejść się bez Horkruksów.

3. Voldemort po ataku na Harry'ego utracił swe ciało i stał się "zjawą" podobnie jak Sauron po zniszczeniu Pierścienia.

4. Voldemort po utracie ciała nie mógł go samodzielnie stworzyć tak samo jak Sauron.

5. Horkruksy tak jak i Pierścień miały zapewnić właścicielowi nieśmiertelność.

Wniosek: Horkruksy i Pierścień są bardzo do siebie podobne. A że trylogia "Władca Pierścieni" powstała wcześniej to... no cóż wniosek nasuwa się sam

Część 2
A. W III części "Harry'ego Pottera" występują dementorzy którzy przywołują najgorsze wspomnienia czyli "posługują" się strachem. Są po ciemnej stronie. Nie można ich zabić tak po prostu. Są zjawami.

B. Zaś we "Władcy Pierścieni" są Nazgule (Upiory Pierścienia) które "rozsiewają" strach, cytuję "ukazały się Nazgule i rozległ się ich mrożący krew w żyłach morderczy krzyk; nadzieja zamarła w sercach", Są po ciemnej stronie "Upiorów Pierścienia tak łatwo się nie unicestwia". Nazgule to Upiory Pierścienia.

1. Dementorzy jak i Upiory Pierścienia "rozsiewają" strach.

2. Nazgule oraz Dementorzy są po ciemnej stronie.

3. Zarówno Dementorów, jak i Nazguli trudno unicestwić.

4. Upiory Pierścienia oraz Dementorzy to zjawy.

Wniosek: Dementorzy oraz Nazgule są bardzo do siebie podobne. A że trylogia "Władca Pierścieni" powstała wcześniej to... no cóż wniosek nasuwa się sam

PS: Przypominam że to tylko przypuszczenia.





Nadesłane przez: Tanon
Dodano: sierpień 11 2007 16:55:46
Komentarze
~dzulia F
Dodano dnia 08 September 2008 21:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Mugol
Punktów: 1
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 29
Data rejestracji: 01.09.08
Medale:
Brak
Nie wiem, czy tak bardzo można, doszukać sie podobieństwa pomiędzy ''Władcą....'' a HP. Oczywiście jest wiele rzeczy świadczących o tych ''podobieństwach'' lecz są one nie liczne. Nie mama do końca na ten temat zdania. :/
~Peepsyble F
Dodano dnia 15 September 2008 21:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Ugh. potterfoanko bez caps looka proszę.

Horkruks zawierał część duszy np. Voldemorta.

Nie np. Vold. tylko po prostu Voldemorta.
Tak to ok. PO.
!Fantazja F
Dodano dnia 01 October 2008 16:53
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Wybraniec
Punktów: 9813
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 304
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Medal
Cóż, mam za sobą i Harry`ego Pottera, i Władcę Pierścieni, ale czytając nie czułam zbyt wielu podobieństw. Jednak bardzo możliwe, że Rowling, pisząc HP po prostu inspirowała się WP, ale powtarzam, inspirowała, nie splagiatowała. Zresztą, na upartego można by było oskarżyć wielu pisarzy o zarżnięcie pomysłów innych autorów, ale ja uważam to za głupotę, o ile rzeczywiście coś nie zostało 'pożyczone'. W końcu autorzy nie od dziś inspirują się innymi dziełami. Tak było, jest i będzie. Ale powracając do HP i WP... Nie, nie uważam, żeby Rowling bezczelnie coś zakosiła. Choć można by dyskutować nad sprawą podobieństwa Dumbledore`a i Gandalfa... No ale zostawmy już to.
Za artykuł dostaniesz ode mnie Zadowalający, ponieważ nie powalił mnie on na kolana, a poza tym dostrzegłam wiele błędów, głównie interpunkcyjnych.
~Marti F
Dodano dnia 12 October 2008 17:35
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 52
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 27
Data rejestracji: 04.10.08
Medale:
Brak
Jest to po prostu świetne. Jestem fanką Harrego, ale Wysnułeś na prawdę genialne wnioski, które wcale mi sie nie nasuwały podczas lektury tych ksiażek. J e s t e ś G E N I A L N Y ! Naprawdę tak myślę, dlatego zmienia twą sytuację i dam ci W
~Janet F
Dodano dnia 25 November 2008 15:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 88
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 8
Data rejestracji: 01.09.08
Medale:
Brak
To tylko dwa z oczywistych podobieństw. Cechą wspólną jest też "mały". a w każdym razie niezbyt potężny bohater mający do spełnienia wielką misję. Jak również wspomniane wcześniej podobieństwo Dumbledore'a i Gandalfa. Faktycznie wygląda na to, że Rowling inspirowała się WP, ale mimo to stworzyła swój własny świat. A "Władca" też był częściowo zaczerpmnęty ze stary legend, baśni itd.
Piszesz, że dementorzy są po ciemnej stronie. A przecież na początku wcale tak nie było! Pilonawli więźniów w Azkabanie, więc byli po dobrej stronie. Chociaż "z natury" byli źli, to fakt.
~Snape102 F
Dodano dnia 07 December 2008 00:55
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 107
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 06.12.08
Medale:
Brak
Wątpie żeby autorka Pottera ściągneła troche od Lord of the rings.Podobieństwa są raczej przypadkowe chociaz...
Napewno ciekawie by było porównać np. Dementorów z Nazgulami hmm chyba raczej nazgule są silniejsze heh
~hardcore0babsi F
Dodano dnia 07 December 2008 15:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 56
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 06.12.08
Medale:
Brak
Oj, to po prostu dwie książki o podobnym fantastycznym klimacie, zapewne i Tolkien jak i Rowling te podobieństwa zaciągnęli z dawnych wierzeń i kultur.
~jad F
Dodano dnia 13 December 2008 13:10
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Charłak
Punktów: 13
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 11.11.08
Medale:
Brak
Czytałam obie serie, każda jest inna i nie wiem, która lepsza, ale sądzę, że nie masz racji. A Gandalf i Dumbledore... nie, nicz tego. Pamiętaj np. o dzieciństwie Dumbledore'a. To głupota. Dam Z.
~polami F
Dodano dnia 17 December 2008 12:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Sklepikarz z Hogsmeade
Punktów: 817
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 40
Data rejestracji: 17.12.08
Medale:
Brak
We wszystkich powieściach fantstycznych wytępują poobnie motywy, nie ma chyba powieści unikatowej, nie wierzę, że autor niczym by się nie inspirował. Czytałam obydwie serie i nie miałąm poczucia plagiatu, jak to czasem bywa przy tego typu powieściach. Przecztajcie sobie raczej Eragona i kłóćmy się o to czy Paolini nie zerżnął z Władcy Pierścieni, bo tam miałam takie wrażenie, a i tak miło się czytało.
I o sformułowanie "być może zawdzięcza swe powstanie" z powodu dwóch podobieństw wydaje mi się przesadą.
~MrsCullen F
Dodano dnia 24 December 2008 21:21
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 120
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 24.12.08
Medale:
Brak
Cóż, widać pewne podobieństwa, ale jest ich naprawdę niewiele. Nie można w sumie osądzić którąś ze stron o plagiat, a może raczej podobną tematykę. Tak czy siak chodzi o fantastykę, ale szczerze mówiąc "Władca..." jest takim `cięższym` filmem niż Harry Potter. Jakoś .. lepiej mi się ogląda Harry'ego Pottera. Może to wynikać z tego, że "Władca..." w pewnym sensie nawiązuje do rzeczywistości i codzienności, a Harry Potter fruwa gdzieś w chmurach, całkowicie odizolowując nas od stosunków międzyludzkich i naszych codziennych zajęć.
~setareh F
Dodano dnia 27 December 2008 15:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 107
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 15
Data rejestracji: 24.11.08
Medale:
Brak
zgadzam się z fantazją w zupełności, przeczytałam obie serie i nie odniosłam wrażenia plagiatu czy czegoś podobnego, po prostu to wynika z tego, że nie da się wymyślić czegoś nowego, gdy już tak wielu pisało książki fantasy...
Co do Paoliniego po części zgadzam
Mam jeszcze ciekawostkę co do Dumbledora i Gandalfa (zaczerpniętą z filmweb'a) w którejś części filmu w gabinecie dyrektora Hogwartu wisi obraz przedstawiający czarodzieja z WP, to taka ciekawostkaUśmiech
~Nicolette F
Dodano dnia 28 December 2008 11:57
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Członek Wizengamotu
Punktów: 1467
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 31
Data rejestracji: 15.12.08
Medale:
Brak
Pamiętajcie o tym, że Tolkien zaciągnął niektóre szczegóły ze staroangielskich wierzeń i wielu innych. Jestem przekonana, że Rowling zrobiła to samo. Możliwe, że inspirowała się WP, ale wątpie, aby to po prostu, ot tak, splagiatowała. Daję Z
~Gloomy Fli F
Dodano dnia 10 February 2009 13:04
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 310
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 32
Data rejestracji: 28.12.08
Medale:
Brak
No tak, nie wiem czy możemy doszukiwać się podobieństw. Dla mnie są to zupełnie dwa inne światy. Dobrze, co prawda wymieniłaś dość sporo tych punktów tylko, że dla mnie pierwsze pięć punktów "mówiło" o tym samym. Poprostu ujęte było to w innym słownictwie. Ogólnie mówiąc, artykuł jest fajny. Podobieństwo jakie takie jest, ale tak jak koleżanka na góże twierdzę iż mogła się nim zainspirować ale nie splagiatowała tego. Artykuł w miarę dobry daję Z.
~Darkie18 F
Dodano dnia 28 February 2009 01:02
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 17
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 27.02.09
Medale:
Brak
Hmm, każdy pisarz i ogólnie artysta ma kogoś, na kim się wzoruje. Dla Jo był to autor "Władcy". Nie ma mowy o kopii, tylko właśnie, jak już zaznaczyliście, o inspiracji. (;
~pomylona F
Dodano dnia 27 April 2009 18:29
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 167
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 27.04.09
Medale:
Brak
Przeczytałam HP i WP. Jak byłam trochę mniejsza to HP i WP to było moje dwa ulubione filmy. I zawsze mylił mi się Dumbledore i GandalfJęzyk

Przeważnie w takich książkach fantastycznych jest dobro i zło. A taka czarna, zakapturzona postać od której z daleka wieje chłodem i grozą jest dla zła bardzo charakterystycznaJęzyk Dumbledore i Gandalf...staremu i mądremu dziadziowi zawsze można zaufać. Może to taki przypadek..Język
~Kab Hun F
Dodano dnia 09 July 2009 23:29
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Sklepikarz z Hogsmeade
Punktów: 818
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 31
Data rejestracji: 09.07.09
Medale:
Brak
Oprócz tego, co zostało przedstawione, możemy znaleźć jeszcze wiele innych nawiązań m. in. motyw wybrańca: Frodo został zobowiązany do zniszczenia Pierścienia w Górze Przeznaczenia, Harry zaś do unicestwienia Horkruksów. Poza tym, niektórzy bohaterowie z obu historii powtarzają się: Fred i George - Merry i Pippin, Dumbledore - Gandalf, Bellatrix Lestrenge (prawa ręka Voldemorta) - Saruman (prawa ręka Saurona). I tak dalej, i tak dalej...
Mimo to, tak jak wszyscy stwierdzam, że to wszystko jest jedynie inspiracją (pomijam oczywiście motyw dwóch, jakże podobnych do siebie sędziwych czarodziejów z brodą) i stanowi jedynie użycie podobnych wzorców. Tolkien był oczywiście pierwszy, co nie znaczy jednak, że ma na dane rzeczy immunitet. Choć przyznam, że w niektórych przypadkach wzorce pani Rowling okazały się być gorsze, niż te użyte przez Mistrza (no w końcu nie bez powodu mam jako nick imię jednego z bohaterów Śródziemia, nie? ;p ).
~Druella_Rosier F
Dodano dnia 16 July 2009 21:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Siedmioroczniak
Punktów: 679
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 94
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Czytałam i Władcę Pierścieni i Harrego Pottera.
Muszę przyznać, że póki nie przeczytałam tego artykułu, nie widziałam tych podobieństw.
Dało mi to wiele do myślenia, bo rzeczywiście, sporo jest tych podobieństw. Jednak zgadzam się z opiniami powyżej, które głoszą, że to prawdopodobnie tylko inspiracja.
Mam taką nadzieję.
~Cho_Black_S F
Dodano dnia 29 July 2009 13:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 156
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 36
Data rejestracji: 18.11.08
Medale:
Brak
No wiesz, na upartego zawsze znajdą się podobieństwa. Jednak art spoko, fajny, ciekawy, związły i nie nudzący. Jednak nie chce mi się wierzyć że Rowling ściągnęła pomysł od Tolkiena.
Chociaż horkruks Voldemorta jeden to był pierścień...xD
Możliwe że autorka Pottera nawet nie oglądała ani nie czytała Władcy Pierścieni i ten art to jedne wielkie przypuszczenia...
~prince_eileen F
Dodano dnia 31 July 2009 19:16
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 41
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 31.07.09
Medale:
Brak
Ależ tak samo Harry Potter, jak i Władca Pierścieni, jak i cała reszta powieści fantasy zawiera masę legend i bajek. Wyszukiwanie podobieństw sprawia niezwykła frajdę!!
~Reveneged F
Dodano dnia 18 October 2009 10:56
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 20
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 40
Data rejestracji: 16.10.09
Medale:
Brak
Myślę, że to ze stront J.K.R. nie musiało byc zamierzone. Jeśli czytała Władcę... to po prostu podświadomie napisała bardzo podobne momenty. Jednak, zasługuszjesz na wysoką ocenę, za chec podzielenia się przypuszczeniami Oczko
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 15% [9 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 24% [14 głosów]
Zadowalający Zadowalający 44% [26 głosów]
Nędzny Nędzny 12% [7 głosów]
Okropny Okropny 5% [3 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

`RazorBMW F 12-01-2025 14:53

To nie tak ze labele maja 50% obnizki na albumy bandcampie xD
^N F 11-01-2025 23:24

Magicznego roku, niech pieniądze w portfelu się magicznie pojawiają! Czarodziej
~Grande Rodent F 01-01-2025 13:05

Hej, również dla was magicznego nowego roku! Ja słucham top 357 już 3 dzień jak co roku. W temacie fajerwerków, też nie przepadam, bo moje koty się boją.
^raven F 31-12-2024 22:30

Hogsmidzianki i Hogsmidzianie - magicznego nowego roku Czarodziej Serce Niech los nam sprzyja! Wiedźma
^raven F 31-12-2024 22:16

Uh-oh!
#Ginny Evans F 31-12-2024 22:13

W piekle jest specjalny krąg dla nich.
^raven F 31-12-2024 22:06

OMG, to jest straszne, u mnie na osiedlu juz przed wigilią strzelali, i tak codziennie o randomowych porach z ktorejs strony wala
#Ginny Evans F 31-12-2024 22:03

Ja rzucam klątwy na ludzi puszczających fajerwerki
#Ginny Evans F 31-12-2024 21:57

Niezła impreza!
^raven F 31-12-2024 21:53

Jedna ja i zmultiplikowana Ty, to juz nawet mozemy w brydza pograc Wredny
#Ginny Evans F 31-12-2024 21:49

To rzeczywiście trudno o lepsze towarzystwo!
^raven F 31-12-2024 21:36

Wybornie, jak zawsze w swoim wlasnym towarzystwie Rozbawiony
#Ginny Evans F 31-12-2024 19:30

hejka hogs, jak się bawicie? Happy
^raven F 01-12-2024 20:54

Sowa
~Grande Rodent F 18-09-2024 15:38

..ii powrotu do Hogwartu i przerzucenie do menu głównego. To jedna z moich ulubionych gier Lego obok Clone Wars, LoTR i Batmana 1, ale niestety najbardziej zbugowana.
~Grande Rodent F 18-09-2024 15:38

Z HP gram w gry Lego i tylko ubolewam nad tym, że 1-4 nigdy nie udało mi się jak na razie przejść na 100% ze względu na bugi. Mój rekord to 98% a drugi w kolejności 86% Najgorszy bug to brak możliwośc
~Grande Rodent F 18-09-2024 15:37

W sumie powymślałem, żeby w to zagrać, bo znam Rockstara. Większość GTA ograłem, Maxa Payne'a też. To sobie kupiłem i robi wrażenie realizmem.
`RazorBMW F 17-09-2024 15:12

RDR 2 jest po prostu ciekawsza w kwestii stricte sandboxowej. Odbierz z Hogwarts otoczke magii/pottera = gra typu 5/10.
`RazorBMW F 17-09-2024 15:09

https://steamchar.
..app/990080
Tyle jest warte Hogwarts Legacy Oczko Ludzie graja bo promka jest, kto gral to juz przeszedl i nie ma po co 2 raz grac
^raven F 15-09-2024 22:37

Sowa

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 60
» Zarejestrowanych: 77,001
» Zbanowanych: 1,626
» Gości online: 944
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 5422
» Data rekordu:
10 September 2024 23:44