Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Milcząca Hermiona
Milcząca Hermiona
- Myślałem, że się do nas nie odezwiesz – powiedział Harry.
- Tak, tak, i nie przestawaj - dodał szybko Ron. - Tak się cieszyliśmy.

Jak pisać newsy?
Pisanie newsów to, wbrew pozorom, nie taka prosta sprawa. A przynajmniej napisanie dobrej, ciekawej nowinki łatwe nie jest. W tym artykule postaram się przybliżyć Wam tajniki tworzenia aktualności, które zadowolą naszych drogich Adminów/Newsmanów i pozwolają zdobyć punkty oraz wieczną chwałę.

1. Źródła
Jeśli chodzi o mnie, nie polecam korzystania z polskich stron, pomijając portale filmowe - jak np. Filmweb. Witryny typu Onet czy WP specjalizują się w aktualnościach niewiele wnoszących, takich jak legendarna ciekawostka "Pattinsona złapał bezzębny lew", nie mówiąc już o wszelakich pudelkach i spanielkach - pogłoski, jakoby Robert nie mył włosów przez sześć tygodni nikogo już nie interesują. Osobiście polecam Snitchseeker.com oraz the-leaky-cauldron.org - newsy pojawiają się na bieżąco, są to potwierdzone informacje - portale nie bawią się w plotki. Oprócz tego, na magical-menagerie redaktorzy dodają aktualności, których nie ma na innych stronach, harrypotterspage.com to także wiarygodne źródło, choć rzadko z niego korzystam - nie lubię tamtejszego układu strony. Wytrwałym newsowysyłaczom polecam codzienne zaglądanie na konta aktorów na Facebooku i Twitterze, ich właściciele Was nie zawiodą - nowe wpisy pojawiają się często i są niezłą podstawą - oczywiście przetłumaczone na nasz ojczysty język. Oficjalne strony gwiazd także mogą zapewnić sporą ilość materiałów. Podczas zamieszczania adresu w polu "źródła" wystarczy link (bez www) do strony głównej miejsca, z którego czerpaliście informacje.

2. Jak tłumaczyć?
W każdym newsie najważniejsze są informacje, które on zawiera. Jeśli pojawiają się zdjęcia - należy podać kogo pokazują, skąd pochodzą (np. z magazynu "X"), z jakiej okazji zostały zrobione. Nowy film? Należy przekazać który z potterowskich aktorów będzie w niego zaangażowany, z kim wystąpi, co to za projekt, o czym opowiada. Rozumiecie? Nikt nie wymaga od Was przetłumaczonych słowo w słowo z zagranicznych witryn aktualności, ale najważniejszych informacji w nich zawartych. Oprócz tego, mile widziane są rozmaite ciekawostki, np. kiedy ja piszę o konwentach, podaję jak daleko od danego miasta w Polsce znajduje się miejscowość, w której odbywa się impreza, a także cenę biletów lotniczych.

3. Pogrubianie, kursywa, podkreślenie
Zapewne pamiętacie z forum nawiasy kwadratowe, w których umieszczaliście literki 'i', 'b' i 'u', prawda? W newsach jest podobnie - jednak stosowane są nawiasy trójkątne - > oraz <. Gwoli wyjaśnienia - "i" to kursywa, "b" oznacza pogrubianie, a "u" - podkreślenie. Tak więc jeśli chcesz w jakiś sposób zaznaczyć fragment tekstu, robisz to tak:

< symbol >Fragment tekstu< /symbol >

4. Zdjęcia
Obrazki są atrakcyjnym dodatkiem do newsa, jednak w aktualności mogą się pojawić jedynie w postaci odnośnika do właściwego zdjęcia. A o tym, jak tworzyć linki, już za chwilę.

5. Linki
Linki to sól w oku każdego usera. Bo użytkownik, który jest przyzwyczajony do znacznika "url", często tkwi w błogiej nieświadomości, jak to się poprawnie robi... W newsach oczywiście. A teraz, uwaga, zademonstruję Wam, jak wygląda newsmański odpowiednik [url]:

< a href='' target='_blank' >Link< /a >

Wygląda nieciekawie? Jednak jest bardzo przydatne - tworzy odnośnik, który otwiera się w nowej karcie lub oknie, zależnie od przeglądarki (właśnie po to jest tajemniczy dodatek "target';_blank'"). Aby umieścić link, musicie zamieścić adres pomiędzy ' a ', które znajdują się po wyrażeniu "a href=". Bardzo ważne jest, aby trafić dokładnie między kreseczki - nie można samowolnie dodawać cudzysłowu. W miejscu słowa "Link" możecie umieścić wyrażenie, które wam pasuje - "świstoklik", "galeria", czy gdzie poniesie Was fantazja.

6. Treści dodatkowe
Często zdarza się, że jeden news jest kontynuacją drugiego - kolejne zdjęcia na ten sam temat, następne informacje o danym filmie... Warto się wtedy postarać i znaleźć dawniejszą aktualność, i w nowej wiadomości umieścić link do niej. Nowym czytelnikom pomoże to zapoznać się z tematem.

7. Długość
Przeciętna długość newsa to 1/4 - 1/3 strony w Wordzie, czcionką 12 Times New Roman jednak przynajmniej ćwierć arkusza jest wymagana. Krótsze newsy będą bezwzględnie odrzucane.

8. Plagiaty
Drażliwy temat, jednak wart poruszenia. Musicie wiedzieć, że skopiowanie newsa z innej potterowskiej strony - czy to polskiej, czy obcojęzycznej - jest karane ostrzeżeniem za kradzież pracy. Naprawdę nie opłaca się plagiatować, bo zawsze będzie to wykryte - potęga Google'a jest wielka.

9. Gramatyka
Niemile widziane są błędy ortograficzne - szybkie wrzucenie tekstu do Worda bądź sesja ze słownikiem powinny rozwiązać ten problem - zbyt duża liczba tzw. "byków" powoduje natychmiastowe odrzucenie newsa.
Ważne jest także to, w jaki sposób budujecie zdania. Stylistyka translatorów to "Kali mieć, Kali pić", więc przy wspomaganiu się tego typu programem należy zwrócić uwagę na odmianę czasowników, rzeczowników oraz czasy.

10. Limit znaków
Pola "tytuł" oraz "źródło" mają swój limit znaków - zauważycie ich przekroczenie, kiedy wklejony "tekst" zostanie ucięty. Dlatego oba powinny być wypełniane w jak najkrótszy sposób.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam w tworzeniu aktualności, a sprawdzającym oszczędzi zgryzoty i katuszy. Powodzenia przy pisaniu!
Komentarze
~Ginny_Ruda F
Dodano dnia 08 August 2010 19:33
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Redaktor Proroka
Punktów: 1034
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 110
Data rejestracji: 19.06.10
Medale:
Brak
a sprawdzającym oszczędzi zgryzoty i katuszy. Powodzenia przy pisaniu!


Z całą pewnością dla osób, które zajmują się sprawdzaniem bedzie to pozytywny krok do odpoczynku :} I oby wszyscy, którzy nie potrafią pisac przeczytali ten artykuł! x DDD ( okej, okej mi też ten poradnik pomógł, nie oszukujmy się, nie byłam lepsza ! hahaahha ).
Zostawiam W za chęć i pomysł. No i treść.. Oczko
~Melissa Cordiel F
Dodano dnia 09 August 2010 21:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 114
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 30.07.10
Medale:
Brak
Świetne rady! I co najważniejsze - bardzo pomocne Uśmiech Jestem tu od niezbyt dawna, więc myślę (co tam! jestem pewna) że dla takich osób jak ja - niedoświadczonych - ten artykuł jest cennym źródłem informacji. Oczywiście ode mnie masz W (jakże by inaczej? xD). Pozdrawiam!
~LilyPotter F
Dodano dnia 12 August 2010 11:43
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Horkruks
Punktów: 7311
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 276
Data rejestracji: 21.05.10
Medale:
Medal Medal Medal Medal Medal Medal Medal Medal Medal
Przyda mi się taki krótki poradnik, bo już miałam odrzuconego newsa i zastanwiałam się dlaczego=)
~Arya F
Dodano dnia 13 August 2010 15:04
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Uzdrowiciel
Punktów: 2442
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 93
Data rejestracji: 02.04.10
Medale:
Brak
Dzięki Tobie, Dogmo i Twojemu artykułowi, znalazłam odpowiedzi na dręczące mnie pytania. Był już art o pisaniu artykułów - czekałam tylko na newsy. I się doczekałam. Dziękuję ;]
~Eisblume F
Dodano dnia 16 August 2010 13:48
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pracownik Ministerstwa
Punktów: 1201
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 35
Data rejestracji: 04.05.10
Medale:
Brak
Bardzo przydatny poradnik napisany prostym językiem. Na pewno każdy zrozumie Uśmiech Być może mnie też kiedyś się przyda. Daję oczywiście W.
!Lady Snape F
Dodano dnia 17 August 2010 19:33
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 25964
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 360
Data rejestracji: 08.08.08
Medale:
Medal Medal
Jeśli chodzi o mnie, nie polecam korzystania z polskich stron (...) Witryny typu Onet czy WP specjalizują się w aktualnościach niewiele wnoszących, takich jak legendarna ciekawostka "Pattinsona złapał bezzębny lew", nie mówiąc już o wszelakich pudelkach i spanielkach.

Dla zawodowych newso-wyszukiwaczy także wiadomości zamieszczane na WP, Onecie czy Pudelku mogą okazać się cenne, ponieważ stanowią część większej całości - wspomniane serwisy cytują zazwyczaj sensacyjny fragment jakiejś wypowiedzi, jednak przy okazji podane jest źródło (np. wywiad dla magazynu X, zagraniczny portal Y) do którego można łatwo dotrzeć, a wówczas natykamy się na obszerne wypowiedzi, które można przetłumaczyć. Podobnie rzecz ma się choćby z rankingami. Przykład: z informacji zamieszczonych na Pudelku dowiadujemy się, że taki a taki portal opublikował zestawienie X - można dzięki temu łatwo do niego dotrzeć i profesjonalnie, szczegółowo je opracować, korzystając nie z danych pośrednich (Pudelek), ale z samego źródła (rzeczony ranking).

Poradnik napisany jest zręcznie, jednak zapomniano w nim o jednej, bardzo istotnej kwestii, mianowicie "świeżość" materiału. Przed dodaniem jakiegokolwiek newsa najpierw należy sprawdzić: a ) czy nie został on już wcześniej opublikowany na stronie, gdyż wykonanie pracy na marne rodzi frustrację ("napracowałem/am się, a oni odrzucili, chociaż był dobrze napisany" ) i b ) datę dodania wywiadu/informacji, którą mamy zamiar przetłumaczyć, bo stare materiały są odrzucane. Jak sprawdzić datę? Zazwyczaj łatwo ją znaleźć, widnieje na końcu lub na początku materiału, który mamy zamiar "obrobić". Co począć w sytuacji, gdy data dodania nie została podana? (zdarza się, np. w przypadku rankingów). Wystarczy poprzeglądać komentarze internautów i zobaczyć datę tych, które dodane zostały jako pierwsze - można wówczas łatwo zorientować się kiedy mniej więcej materiał pojawił się na stronie i czy warto zawracać sobie nim głowę. Warto także zapamiętać, że o ile informacje dotyczące np. pojawienia się gwiazdy HP na przyjęciu X szybko tracą na aktualności, o tyle newsy zawierające rankingi lub będące np. analizą wątków HP (czyli artykułami "naukowymi" ) mają dłuższą żywotność i jeśli natrafimy na jakiś materiał, który nie ukazał się dotąd na Hogs, od daty jego opublikowania na innym portalu minęło już np. dwa tygodnie, jednak nadal wydaje nam się aktualny/godny uwagi, można się nim zająć - istnieje szansa, że zostanie opublikowany.

Drażliwy temat, jednak wart poruszenia. Musicie wiedzieć, że skopiowanie newsa z innej potterowskiej strony - czy to polskiej, czy obcojęzycznej - jest karane ostrzeżeniem za kradzież pracy.

Plagiat to nie tylko kopiowanie, ale także bardzo wyraźna inspiracja cudzą pracą. Nie łudźcie się - to widać. Zazwyczaj osoby, które posługują się pracą innych używają podobnych zwrotów, nieznacznie tylko zmieniają tłumaczenia (często nie zdając sobie sprawy, że prawowity autor zastosował zwroty idiomatyczne, nieznacznie zmienił treść wypowiedzi aktora X zachowując jednak jej sens itd.), ich newsy mają podobny układ, treści następują po sobie w takiej kolejności, w jakiej są one "ułożone" w wiadomości, z której czerpana była "inspiracja", nacisk położony jest na te same kwestie, co w newsie plagiatowanym (np. mamy do czynienia z obszernym wywiadem, ale dziwnym trafem przetłumaczone/pomijane są dokładnie te same fragmenty w wywiadzie rzece). Osoba, która od lat sprawdza newsy w lot połapie się z jakiej strony i od kogo podprowadziliście informację, bo choć zmieniliście to i owo, praca nadal nie jest samodzielna, a widmo (a raczej styl pisania) prawdziwego autora, niczym wyrzut sumienia, odciska piętno na całości.
~Daniel Molbotong F
Dodano dnia 18 August 2010 09:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 20
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 16.08.10
Medale:
Brak
Świetny poradnik naprawdę... Zawsze miałem kłopoty napisać Newsa.

-Niektórzy ściągają ze stron News-y i to powinno być karane ostrzeżeniem.
Najlepiej gdy znajdziesz news-a zmień trochę format będzie lepiej..

Tak dla przypomnienia Daniel...
~mcfly4ever F
Dodano dnia 15 October 2010 07:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Uczestnik Klubu Ślimaka
Punktów: 470
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 21.02.09
Medale:
Brak
Według mnie ten poradnik jest naprawdę bardzo dobry. Zwykle gdy chciałam napisać newsa, nie wiedziałam jak się do tego zabrać i rezygnowałam z pracy. Teraz może coś skrobnę jeśli zaglądnę sobie jeszcze raz w ten tekst.
Wybitny
!leea F
Dodano dnia 19 November 2010 19:15
VIP
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Śmiertelna Relikwia
Punktów: 11463
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 329
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Medal
< a href='' target='_blank' >Link< /a >

Wygląda nieciekawie? Jednak jest bardzo przydatne - tworzy odnośnik, który otwiera się w nowej karcie lub oknie, zależnie od przeglądarki (właśnie po to jest tajemniczy dodatek "target';_blank'"Oczko. Aby umieścić link, musicie zamieścić adres pomiędzy ' a ', które znajdują się po wyrażeniu "a href=". Bardzo ważne jest, aby trafić dokładnie między kreseczki - nie można samowolnie dodawać cudzysłowu. W miejscu słowa "Link" możecie umieścić wyrażenie, które wam pasuje - "świstoklik", "galeria", czy gdzie poniesie Was fantazja.


Czyli dokładnie po którym 'a'?
< a href='' target='_blank' >Link < /a tutaj? >
^Lady Holmes F
Dodano dnia 19 November 2010 19:33
Administrator
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 29123
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 497
Data rejestracji: 21.11.09
Medale:
Brak
Nie jestem adminem, ale ci wytłumaczę.

To będzie tak:
<a href="tutaj adres strony" target="_blank">tekst, np. link</a>.
I gotowe Oczko
~Chuck F
Dodano dnia 10 August 2012 18:53
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Sklepikarz z Hogsmeade
Punktów: 830
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 33
Data rejestracji: 29.07.12
Medale:
Brak
Bardzo dobry, dokładny artykuł. Moje początkowe problemy rozwiały się, dowiedziałem się, jak robić świstokliki itd...

Artykuł zasługuje na pozytywną ocenę. A takową jest W.
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 14 November 2013 23:02
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Przeczytałem, ale newsy to nie moja bajka Oczko. Mogę je czytać, komentować, zaglądać do nich, ale sam nie mam jakoś "odwagi", żeby coś godnego uwagi przesłać. Zresztą zawsze mnie ktoś uprzedzi. Kiedyś nawet miałem ochotę, ale news, którym chciałem się podzielić już na Hogs widniał Uśmiech. Tak więc to nie moje powołanie. ; Artykuł na W ma się rozumieć.
~Anka Potter Always Together F
Dodano dnia 16 July 2014 20:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1573
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 330
Data rejestracji: 10.07.14
Medale:
Brak
Przyda mi się to Uśmiech Na razie nie bawię się w pisanie newsów, ale może kiedyś... Daję W oczywiście Uśmiech
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 89% [16 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 6% [1 głos]
Zadowalający Zadowalający 6% [1 głos]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 211
» Użytkowników online: 1

~Andreasmsy

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59