Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
O całowaniu
O całowaniu
- Taki jesteś słaby w całowaniu?
- Czy ja wiem. Może.
- Wcale nie jesteś słaby w całowaniu.
- A ty to skąd wiesz?

Guildford - tam, gdzie robią gry...
Siedziałem sobie przy kominku razem z dwójką znajomych z Filmwebu, kończyłem popijać gorącą czekoladę i zaczynałem czytać drugi rozdział kupionej chwilę temu książki - "Harry Potter and the Philosopher's Stone". Nie dane nam jednak było dłużej cieszyć się tym spokojnym, trochę leniwym porankiem...

Przyszedł nasz łącznik i opiekun, Ben. W brązowej skórzanej kurtce pasował idealnie do otaczającego nas angielskiego krajobrazu. Przeszliśmy wieloma zakamarkami i tajemnymi przejściami, gdy w końcu ujrzeliśmy...
Wejście do EA, z albumu Guildford zdjecia


Co widzą ludzie, gdy już zdołają wejść do tego magicznego miejsca, gdzie tworzy się rozrywkę? Barek, recepcję, sklep z grami i gadżetami, kilka stanowisk do grania w fifę, a na ścianach godła:
Gryffindoru i Slytherinu.

Byłem trochę zdegustowany traktowaniem Ravenclawu i Hufflepuffu po macoszemu, ale szybko się uspokoiłem. Zasiedliśmy przy stolikach, gdzie dostaliśmy deklaracje tajności (mijające właśnie dzisiaj), identyfikatory i herbatę (wiadomo - Anglia). Potem chwilkę czekaliśmy, aż pozwolą nam wejść do środka.

Każdy odwiedzający studio Bright Light dostaje woreczek z prezentami: koszulkę, bidon, podkładkę pod mysz, podkładkę pod kota i kubek termiczny. Po przepatrzeniu tych upominków, przywitał nas w studiu Jonathan Bunney, którego mam nadzieję już wszyscy znacie. Mówił, że miło mu znowu powitać fanów: mnie, kolegę z HarryPotter xP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />erts (jeśli znacie niemiecki, to .gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />erts.de/videogames/ea2010_2' target='_blank'>tu znajdziecie jego relację) i dziewczynę, która wygrała konkurs we Francji, oraz dziennikarzy. Wspomniał także, że z fanami bardzo dobrze się pracuje i żałuje, że nie mógł skorzystać z tej pomocy przy szóstej części gry.

Potem czekała nas prezentacja Kelvina Tuite, dyrektora działu grafiki, o tym, jak gry o Harrym zmieniły się na przestrzeni dekady. Według mnie był to chyba najbardziej magiczny punkt programu, ponieważ podczas tej prezentacji mogłem zobaczyć, jak pracownicy wyobrażali sobie Harry'ego Pottera przed 2000 rokiem - jeszcze zanim choćby wspomnienie o nim pojawiło się w Polsce.
Harry '99, z albumu Guildford zdjecia


Specjalnie dla was ciekawostki z prezentacji Kelvina:
- Pierwsze rendery (testowe przedstawienia postaci) Harry'ego powstały na silniku gry Theme Park World, symulatora wesołego miasteczka. Harry miał ogromną głowę, czerwoną bluzę, brązowe spodnie i nie posiadał peleryny (którą potem ubierał przez trzy pierwsze gry).
- Osoba odpowiedzialna za grafikę czyrakobulw w czwartej części gry skopiowała swój pomysł do piątego filmu. Tak powstał wygląd mimbulusa mimbletonii.
- Prace nad pierwszą grą zostały rozpoczęte na długo przed podjęciem prac nad filmowym Kamieniem Filozoficznym. Dlatego też pierwsza część gry najbardziej odbiega od sagi pod względem fabularnym. Stąd znajdziemy w niej takie ciekawostki, jak: zbieranie ognistych nasion dla Hagrida, wizyta na Pokątnej i w banku Gringotta (niezapomniane przejażdżki wózkiem!) w środku roku, łapanie feniksów dla pana Ollivandera itp.
- Czwarta część gry miała najbardziej rozbudowane (ale też najbardziej przekłamane) poziomy, takie jak kilkupiętrowa łazienka prefektów czy cieplarnie wielkości kilku boisk do Quidditcha.
- Postać Harry'ego od pierwszej do ostatniej gry jest dokładnie tej samej wysokości.

Po tej prezentacji, gdy już wiedziałem, że zostałem dopuszczony do prawdziwie unikalnych sekretów, a dla mnie, jako fana, jest to coś w stylu świętego Graala, przeszliśmy dalej - do ludzi tworzących grę. Już tam na nas czekały...
konsole z Potterem!


W miejscu, gdzie z korytarza wchodziło się w Potterową przestrzeń, był kilkumetrowy przedsionek. Po jego lewej stronie stały wszystkie możliwe konsole, na które kiedykolwiek został wydany Harry Potter - od Game Boya Color, przez pierwszego XBoxa i GameCube'a, aż do PlayStation Portable. Wszyscy musieli bardzo dobrze pamiętać, jak Harry wyglądał kiedyś. Po prawej stronie natomiast była wielka tablica z autografami filmowców, którzy pomagali tworzyć gry.

W pomieszczeniu twórców (w ich żargonie nazywa się to miejsce "open space") nie mogliśmy robić zdjęć, musicie więc uwierzyć mi na słowo, ile tam było gadżetów, maskotek, figurek, kawałków ubrań, całych ubrań... Ogólnie mnóstwo materiałów, które pomagają przy przenoszeniu sagi na ekrany komputerów.

Animacja Rona, z albumu Guildford zdjecia


Odwiedziliśmy trzy stanowiska odpowiadające kolejno za: tworzenie poziomów, wygląd postaci i animację postaci. Myślę, że tutaj odpowiem na kilka waszych pytań i wtrącę swoje ciekawostki:
- Stworzenie jednego poziomu w grze (teren, skrypty, animacje) trwa średnio cztery tygodnie.
- Postacie są modelowane w programie Maya.
- Graficy dysponowali bardzo dokładnym, trójwymiarowym skanem Ruperta (innych aktorów zapewne też), który do gry jest upraszczany. Pełnowymiarowy skan potrafi przyblokować komputer na kilka minut...
- Normą w open space jest praca na dwóch monitorach oraz ekranie, do którego podłączony jest symulator konsoli (gra jest robiona z myślą o XBoxie 360).
- Tekstury najczęściej robione są przez skanowanie materiałów i ich obróbkę cyfrową. Często są też po prostu kupowane.
- Nad biurkiem każdej osoby pracującej nad grą znajdziemy tabliczkę z imieniem i nazwiskiem oraz nazwą domu. Przed przystąpieniem do pracy każdy przechodził przez Ceremonię Przydziału. Programiści utrzymują, że musieli walczyć z trollem.

Walka z trollem to jednak nic w porównaniu do...
nagrywania dźwięku!

Tak... Następnym naszym przystankiem były miękkie i doskonale wygłuszone pomieszczenia reżyserii dźwięku oraz ten mały pokoik za szybą, w którym aktorzy spędzali długie godziny starając się odpowiednio wypowiedzieć zdanie "Dzięki za pomoc, Harry!" Niektórych podobno trzeba było zamykać na klucz. Reżyser mówił, że będzie traktować nas dokładnie tak samo, jak aktorów i wysyłał dwójkami przed mikrofon. Spędziłem tam kilka minut (nagrywałem pewną kwestię Hermiony, która nadal jest tajna...) i nie sądzę, żeby było aż tak źle. Mógłbym być aktorem dubbingowym. Na następny raz poproszę jednak o męską rolę, żeby to sprawdzić.

Podczas przedostatniej części naszej wędrówki mogliśmy w końcu zagrać. Trochę w wersję ruchomą, a trochę z pomocą tradycyjnego kontrolera do gier.
Pokaz gry, z albumu Guildford zdjecia

Twórcy gry wyszli z założenia, że Harry pomiędzy znajdywaniem horkruksów robił takie rzeczy, jak pomaganie mugolakom czy warzenie bojowych eliksirów. W głównym demie mogliśmy zobaczyć, jak wielkie jest Ministerstwo Magii (naprawdę, łał!) czy jak Harry radzi sobie podczas zmasowanego ataku szmalcowników. Zobaczyliśmy też kilka wyzwań, które są bardzo dobrze wyważone. Zwłaszcza te bazujące na niewidzialności wydają się mieć ogromny potencjał - razem z Matthiasem (z HPxP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />erts) wręcz wyrywaliśmy sobie pada z rąk :-)

Chciałbym bardzo podziękować firmie Electronic Arts, za umożliwienie mi odwiedzenia studia deweloperskiego w Wielkiej Brytanii. Jesteście wielcy!
Komentarze
~Narcissa Malfoy F
Dodano dnia 31 August 2011 12:34
Użytkownik
Awatar
Rany, ale bym chciała tam pojechać!!! W ogóle to się bardzo dużo dowiedziałam o tworzeniu gier(wcześniej nawet połowy z tego nie wiedziałam). bardzo ciekawy artykuł, naprawdę.Heh, szkoda że prawie nie umiem mówic po angielsku...
~Kerras F
Dodano dnia 17 July 2012 22:58
Użytkownik
Awatar
Jestem pod ogromnym wrażeniem tego artykułu, styl taki lekki i przyjemny, że po prostu się przepływa przez tekst. Te ciekawostki i zdjęcia tylko dodają smaku. Bardzo profesjonalny, jeden z najlepszych na tej stronie. Oczywiście Wybitny.
~Angelina Weasley F
Dodano dnia 23 February 2013 22:11
Użytkownik
Awatar
Fajny artykuł fajne zdjęcia. Też tam byłam rok temu gdy odwiedzałam ciocię, zabrała mnie tam. Ona też tworzy gry a raczej pomaga przy tworzeniu gier. Bardzo fajną miałam wycieczkę oprowadziła mni o wszystkich pokojach. Widziałam fajne stroje do robienia gier mogłam go ubrać i pomogłam im trochę. Tęsknię za tym i za wypadami za granicę. Muszę czekać aż do wakacji. Ale na pewno tam wrócę. Dostałam zaproszenie na zagranie w nowej grze już nie mogę się doczekać. Uwielbiam moją ciocię! I to że mieszka za granicą. Polska mni trochę nudzi. Może dlatego, że się tu nie urodziłam...
~immortalfull3 F
Dodano dnia 24 March 2013 11:14
Użytkownik
Awatar
Grałam w każdą część HP, a nigdy nie zastanawiałam się, jaka to musi być ciężka i długotrwała praca, by stworzyć choć jeden poziom. Świetny artykuł.
~juliahermiona F
Dodano dnia 29 May 2013 19:08
Użytkownik
Awatar
Bardzo ciekawie napisany artykuł. W miarę jak coraz bardziej zagłębiałam się w czytanie tego artykułu, to coraz bardziej ci zazdroszczę. Też bym tak chciała. Bardzo mi się spodobało, to że przed rozpoczęciem pracy, wszyscy przechodzą przez ceremonię przydziału i jest przydzielany do jednego z czterech domów. Też tak chcę jak pójdę do pracy! Miałeś naprawdę wielkie szczęście wygrywając ten konkurs i znajdując się tam, w Anglii.
~DJfunkyGIRLS F
Dodano dnia 08 July 2013 12:07
Użytkownik
Awatar
Świetny i bardzo ciekawy artykuł,ja też nie zdawałam sobie sprawy że to tak długo się robi Język tyle pracy ... daje W
~Fred i George F
Dodano dnia 24 July 2013 12:49
Użytkownik
Awatar
artykuł bardzo mnie zaciekawił myśle że podczas gry będe bardziej skupiać uwage na grafike
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 02 March 2014 18:29
VIP
Awatar
Wielki plus za zdjęcia w artykule. Czyta się tak sobie, ale bez większych problemów da radę przebrnąć Oczko. Gry niestety ( a może stety ) są u mnie na szarym końcu...Widziałem jak koledzy grali w KF, siostrzeniec w WA i CO - a reszta ? Nawet chyba nie widziałem. Te gry o HP chyba nie trzymają poziomu - nie mówię, że są gorsze od niektórych filmów, ale mnie skutecznie nie wciągnęły...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 100% [35 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 0% [Brak oceny]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

^N F 09-05-2025 23:32

Nie wiem, wysłałam, chyba
`RazorBMW F 09-05-2025 23:30

a sie naumialem, za to mozesz se dodac bo nick ten sam jakby cos. prywatne wiadomosci -> dodaj znajomego
^N F 09-05-2025 23:29

Nie skończą, bo money, money, money. Ja discorda używam, ale to dalej dla mnie czarna magia, jak mi kolega z pracy wysłał wiadomość, to nie umiałam jej odczytać xD
`RazorBMW F 09-05-2025 23:27

e, pan boomer sie nauczyl discorda obslugiwac, szokujace O_o
`RazorBMW F 09-05-2025 23:27

Niech to skoncza kiedys bo tego za duzo, naprawde. Wiecznie nie mozna tego wszystkiego robic.
^N F 09-05-2025 23:26

A ja w niedzielę idę na Thunderbolts, bo ponoć spoczko
`RazorBMW F 09-05-2025 23:18

Masz tu NIERa na noc, jak chcesz wiecej to wiesz gdzie pisac iksde https://www.youtu.
..qlxaFkUxgg
`RazorBMW F 09-05-2025 23:16

Nowy Papaj nie ma chwilowo potencjalu do memow, eh, nie to co 2137
`RazorBMW F 09-05-2025 23:15

Marwel podobnie. Nawalili produkcji? To powodzenia w znalezieniu czasu by to ogladac wszystko bo przeciez 23343434234 produkcji
^N F 09-05-2025 23:11

A idź Ty xD
`RazorBMW F 09-05-2025 23:10

star warsy fuj ale jako marka teraz iksde A bylem fanem lol
^N F 09-05-2025 23:10

No to mi się nie spodoba. Aktualnie ogrywam Jedi:Survivor
`RazorBMW F 09-05-2025 23:09

A tam, ludzie nie lubia tur a nagle Claire im sie spodobalo haha. xD
^N F 09-05-2025 23:08

Dobra tam, wiem, ale tury były szybko, że się ich nie widziało, jak się mrugało xD
`RazorBMW F 09-05-2025 23:07

BG zawsze bylo turowe, co tym, w starych mialas tury tylko niewidzialne. W Claire masz i tak... gre prawie rytmiczna w trakcie walki IKSDE
^N F 09-05-2025 23:07

Jak system walki turowy to żegnam. BG3 mi tak kuźwa zniszczyli, że no nie przeskocze tego systemu walki. A z Ciebie to francuz się zrobił Rozbawiony
`RazorBMW F 09-05-2025 23:06

Claire Obscure ex_pedition 33? Generalnie mozesz nie lubic systemu walki ale TEN ARTYZM. TE KOLORY. BELLE EPOQUE!
^N F 09-05-2025 23:06

O, na jakich? Ja na Balatro zawsze rycze, jak przegrywam :C xD
`RazorBMW F 09-05-2025 23:04

poryczalem sie na DWOCH grach w tym roku. Trzydziestoparolat
ek Fantastyczny wynik. Chcialbym umiec spiewac po francusku : (
^N F 09-05-2025 23:04

E, a w gierkę grałeś? Fajne to?

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 60
» Zarejestrowanych: 76,999
» Zbanowanych: 1,628
» Gości online: 751
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 5422
» Data rekordu:
10 September 2024 23:44
Ustawa dotycząca używania ciasteczekDrogi Użytkowniku, w ramach naszej strony stosowane są pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies - więcej informacji na ten temat znajdziesz w polityce prywatności.
Zamknij