Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Harry i wąż
Harry i wąż
Harry podszedł do szyby i wpatrzył się intensywnie w węża. Nie były wcale zaskoczony, gdyby okazało się, że wąż po prostu zdechł z nudów - nie miał żadnego towarzystwa prócz tych wszystkich głupich ludzi, którzy przez cały dzień bębnili palcami w szybę, starając się zakłócić mu spokój.
Filmowy Hogwart - trochę inna bajka ...
Na początku chciałem zaznaczyć, że doskonale wiem, iż jest już na stronie artykuł o Hogwarcie, jego lokalizacji i topografii. Jednak bazuje on na opisach z książki. Ja chciałbym skupić się na Hogwarcie FILMOWYM. Porównując dzieło filmowców do słów autorki i ukazując różnice pomiędzy układem zamku z różnych części, spróbuję znaleźć ten najwłaściwszy i jedyny Hogwart.


Dawno temu, z tego co pamiętam, to po wydaniu szóstego tomu, wszystkie miejsca i lokalizacje zamkowe zaczęły mi się mieszać. Pomyślałem sobie - "Nic prostszego! Zaraz znajdę jakąś dokładną mapę Hogwartu i najlepiej wydrukuję, żeby mieć pod ręką i śledzić wydarzenia jeszcze dokładniej". Ale moje długie poszukiwania zakończyły się daremnie... Nigdzie nie mogłem znaleźć żadnej wiarygodnej mapy! Tylko jakieś badziewne szkice pozbawione sensu... W dodatku nie zgadzały się kompletnie z tym, co widziałem na filmach. Ostatnio, po raz kolejny czytając całą sagę, temat powrócił mi do głowy i wznowiłem poszukiwania. I teraz wiem jedno! NIE MA ŻADNEJ MAPY HOGWARTU! Albo może inaczej - jest ich tak wiele, że żadnej nie można uznać za oficjalną... Zaraz wam pokażę dlaczego Uśmiech


HARRY POTTER I KAMIEŃ FILOZOFICZNY

Zdj. nr 1


Harry przybywa do Hogwartu wraz z innymi pierwszoroczniakam,i tradycyjnie łódkami, i po raz pierwszy widzimy zamek. Chciałbym zwrócić uwagę na ten mały domek z wieżyczką połączony schodami z resztą zamku, a znajdujący się na samym dole klifu. Po angielsku to "boat house". Tam właśnie zmierzają łódki wyładowane młodymi uczniami. I tu nasuwa się pierwsza sprawa: według książki łódki przepłynęły pod ścianą wodorostów do "czegoś w rodzaju podziemnej przystani" przez ciemny tunel. Ciekawe ... No, ale przynajmniej tu filmowcy wykazali się stabilnością, ponieważ ten domek widzimy we wszystkich ujęciach zamku od strony jeziora na przestrzeni 8 filmów.


Chodząca chatka Hagrida



Warto zauważyć, że chata Hagrida wędruje po terenach zamkowych na przestrzeni filmów równie żwawo, jak on sam. Widzimy ją tutaj zaraz przy wyjściu z zamku od strony północnej na skraju Zakazanego Lasu. Więc tak, jak Rowling przykazała... Niestety, filmowcy wszystko musieli zepsuć i później nie będzie już tak kolorowo... Ale o tym za chwilę.

Teraz chciałbym przedstawić pierwszą mapkę, według mnie najbardziej trafne połączenie wszystkich części filmów i książki. Mimo że jest sporo niedociągnięć, to lepiej nie będzie, więc nie narzekać.

Mapa nr 1


No więc, jak wiadomo z książki, uczniowie starszych klas dojeżdżali do zamku powozami. Zawsze zastanawiało mnie którędy te powozy wjeżdżały, przecież nie przez jezioro... Sądzę, że uda wam się z łatwością zlokalizować Wielką Salę zamku oraz Salę Wejściową. Most Południowy, jak ośmieliłem się go nazwać, jest doskonałym rozwiązaniem. Powozy właśnie tam woziłyby uczniów. A pierwszoroczniacy z naszego "boat house'u" drapaliby się po schodach, by wejść na swoją ceremonię przydziału. Pasuje i do filmu, i do książki. Pozornie świetnie. Co w tej mapie jest nie tak ? Nie ma tu drewnianego mostu...

Zdj. nr 2


Powinien on łączyć Dziedziniec Zegarowy, którego też nie ma, z błoniami. A to wszystko powinno mieścić się we wschodnim skrzydle. Inną sprawą jest to, że most ten wraz z dziedzińcem zegarowym ukazany jest dopiero w "Więźniu Azkabanu". Więc można stwierdzić że Mapa nr 1 jest odpowiednia do 1 i 2 części filmu.

HARRY POTTER I WIĘZIEŃ AZKABANU

Zdj. nr 3


Widzimy tutaj Wieżę Zegarową nad dziedzińcem, kawałek drewnianego mostu i trójkę bohaterów schodzącą po schodach obok jakiegoś dziwnego kamiennego kręgu (pojawiającego się tylko w "Więźniu Azkabanu" ) do chatki Hagrida, która jakimś cudem jest nie na równej łące na błoniach, lecz znacznie niżej zamku, ze sporym dyniowym polem, wcześniej też nie występującym.

Zdj. nr 4


Oto właśnie ona, a jak przekonacie się później, to nie koniec jej wędrówek.

Ta mapa jest dużo bardziej adekwatna do trzeciej części filmu. Jest na niej przedstawiony drewniany most. Jednak nie ma już tego kamiennego ... Więc nieszczęsne powozy musiały przepłynąć jezioro, by dostać się pierwszego września do szkoły ... Bo drewnianym mostem raczej nie wjadą.

Mapa nr 2


Przepraszam za jakość, ale to szkic. Narysowany przez niejakiego Quentina Lovagie, stanowi najlepszy obraz filmowego Hogwartu części od 3 do 6 włącznie. Bo 7 część to już zupełnie inna bajka...

Ale właśnie, wracając do chatki Hagrida...

HARRY POTTER I KSIĄŻĘ PÓŁKRWI

Zdj. nr 5



Daleko zawędrowała, co? Wydaje mi się, że ona wyczuwa niebezpieczeństwo i oddala się od tego zamku jak najdalej może... Ale cóż - Bella to bezlitosny zabójca chatek.

W 6 części filmu często pojawia się motyw Wieży Astronomicznej. Jest tam też odegrana scena finałowa śmierci Dumbledore'a. Tylko pytanie... Gdzie ta wieża właściwie jest? Rowling opisuje ją jako najwyższą wieżę zamku, natomiast w filmie zdecydowanie najwyższa jest wieża Gryffindoru. Wiemy to z powodu zbliżeń do jej okien na Harry'ego. W 3 części na szczycie Wieży Astronomicznej zamknięto Syriusza Blacka. Jednak należy odpowiedzieć sobie na jedno proste pytanie. Czy to:

Zdj. nr 6


choć trochę przypomina nam to:

Zdj. nr 7


bo właśnie tam trzymano Syriusza. Ciekawe, że wieże też potrafią transformować...

HARRY POTTER I INSYGNIA ŚMIERCI

I wielka Bitwa o Hogwart... Jeśli sądziliście, że przestanę przynudzać o mostach, to się zawiedziecie, bo filmowcy z 7 części wszystkie dotychczasowe mapy wrzucili do śmieci...

Zdj. nr 8


Co to za ogromny dziedziniec przed salą wejściową?! Co to za długi kamienny most?! Gdzie to było w poprzednich częściach?! Na swoją obronę Warner Bros wydał Harry Potter's Wizard Collection, a w niej mapę Hogwartu z 7 części filmu.

Mapa nr 3


Powiem tylko, że zamek bardzo zmalał, tak jakby obawiał się oblężenia... Takiego małego łatwiej bronić ... No, ale ten most sobie mógł usunąć... W każdym razie - co to są za schody?!

Zdj. nr 9


I gdzie się podziały te klasyczne?! Które zmieniały piętra i były takie piękne i magiczne?!

Zdj. nr 10


Prawdę mówiąc, jest wiele przykładów ewolucji tego zamku... Ja wskazałem te najbardziej jawne. Jeśli was nie zanudziłem, to się cieszę. Jeśli zaciekawiłem, to podwójnie. Zakończę to tak: nie będziemy jak mugole rozprawiać o rzeczach logicznych i niemagicznych. To jest po prostu magia. A to wszystko powyżej jest dowodem na to, że zamek żyje i sam zmienia się na potrzeby świata czarów Oczko





Ę

Komentarze
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 03 August 2013 23:21
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Podziwiam Autora, że tak się napracował. Szacunek wielki. Faktycznie filmowy Hogwart niemal w każdej części jest inny, co mnie z początku irytowało. Najbardziej chyba chatka Hagrida - ciągle gdzie indziej...czary ? Oczko Moim zdaniem ten z pierwszych dwóch ekranizacji był "najbardziej magiczny" - chociażby wspomniane wyżej przemieszczające się schody, Zakazany Las, Wielka Sala itd...Później było już niestety coraz gorzej. Takie mam odczucia. Oczywiście za tak rzetelną pracę wystawiam Wybitny z dużym plusem Uśmiech
~raven F
Dodano dnia 04 August 2013 21:27
Troll
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -1
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 357
Data rejestracji: 03.01.13
Medale:
Medal
Czytałam i poprawiałam ten artykuł tyle razy, że znam go prawie na pamięć. Oboje zasłużyliśmy na W za cierpliwość i wzajemną wyrozumiałość, prawda, Autorze? Oczko
No cóż, różnice są widoczne na pierwszy rzut oka. Wyjaśnieniem może być fakt, że kolejne ekranizacje tworzyli różni ludzie. No i to, że pierwsze filmy powstały zanim wszystkie tajemnice Hogwartu zostały ujawnione w książkach. Chociaż to faktycznie aż razi. Nie od dziś wiadomo, że filmowców często ponosiła wyobraźnia...albo jej brak, trochę szkoda.
Ale że Ci się chciało tego wszystkiego szukać? Jak już mówiłam - szukaj nowego tematu i pisz, chętnie znów się "pomęczę" Oczko
~Bou F
Dodano dnia 04 August 2013 21:31
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Książe Półkrwi
Punktów: 2195
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 137
Data rejestracji: 27.04.10
Medale:
Brak
W pierwszych częściach, twórcy filmu chcieli zapoznać oglądających z magicznym światem. Dlatego pokazano wszystko bardziej dokładnie. W następnych częściach było więcej akcji, więc wygląd zamku przestał mieć większe znaczenie.
Za artykuł oczywiście Wybitny bo widać, że włożono w niego naprawdę mnóstwo pracy. Uśmiech
~Luna Evana Lovegood F
Dodano dnia 08 August 2013 21:33
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 10
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 08.08.13
Medale:
Brak
Moim zdaniem wszystkie budowy Hogwartu, były niesamowite. Zawsze można było podziwiać zamek, z innej perspektywy. Jednak mimo zmiany układu głównego miejsca akcji, w środku cały czas jest tak samo. Materiał jest świetny, oczywiście daję W.Uśmiech
~Zosia F
Dodano dnia 10 August 2013 19:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Pracownik Ministerstwa
Punktów: 1289
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 57
Data rejestracji: 01.09.11
Medale:
Brak
Podziwiam, podziwiam, naprawdę Rozbawiony mi też zawsze trudno było ogarnąć Hogwart, bo już ten książkowy mi czasem do filmowego nie pasował, a tu tak pięknie wszystko pokazane... Bez wahania daję W Uśmiech
~HagridPL F
Dodano dnia 11 August 2013 08:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 401
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 06.08.12
Medale:
Brak
Z tymi schodami to na pewno Snape pozmieniał kiedy został dyrektorem. Przynajmniej ja tak stawiam Język Dam W bo zasługuje.
~Connie-Moody F
Dodano dnia 11 August 2013 16:19
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 760
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 160
Data rejestracji: 02.06.13
Medale:
Brak
Świetny artykuł. Podziwiam autora za pracę jaką w niego włożył i za cierpliwość, że chciało mu się tego wszystkiego szukać. Rzeczywiście, filmowy Hogwart zmienia się z każdą częścią. Jak zauważyli moi poprzednicy, w pierwszych dwóch częściach był " najbardziej magiczny". Stawiam jak najbardziej zasłużone W.
~Dagamara18 F
Dodano dnia 12 August 2013 21:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Siedmioroczniak
Punktów: 688
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 95
Data rejestracji: 02.10.11
Medale:
Brak
Podobało mi się Uśmiech Nagradzam za pomysłowość i włożoną pracę Uśmiech Naprawdę miło się to czytało
~Jina007 F
Dodano dnia 13 August 2013 20:18
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 203
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 49
Data rejestracji: 26.07.10
Medale:
Brak
Bardzo fajne, a tekst
Bella to bezlitosny zabójca chatek.


rozwalił mnie Rozbawiony Obrazki, obrazy i screeny dużo dały, praca wykonana solidnie, jak dla mn dobrą oceną będzie PW
~Ania0 F
Dodano dnia 16 August 2013 18:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Gracz Quidditcha Slytherinu
Punktów: 123
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 12.03.13
Medale:
Brak
faktycznie jakoś wcześniej nie zwracałam specjalnie na to uwagi ale, artykuł czytało się przyjemnie i przeczytałam "od dechy do dechy" i masz rację zamek przechodził z filmu na film dziwne transformacje. Daję W
~marti33343 F
Dodano dnia 18 August 2013 01:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Goblin
Punktów: 35
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 18.08.13
Medale:
Brak
o joj duzo bylo chyba przy tym pracy, co ja gadam mnóstwo bylo zapewne
i chwale twoja spostrzegawczosc
~BlackSpirit F
Dodano dnia 20 August 2013 19:35
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1141
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 39
Data rejestracji: 20.08.13
Medale:
Medal
Przyznam, że nigdy nie przywiązywałam większej uwagi podczas oglądania do szczegółów związanych z Hogwartem. Jedynie to, że w każdej kolejnej części, staje się coraz bardziej.... mroczny? Najbardziej podobał mi się w pierwszej części Uśmiech. A co do artykułu, daję W, widać, że Autor się napracował. Wielki plus za zdjęcia Uśmiech
~Kamila2802 F
Dodano dnia 22 August 2013 22:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 194
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 08.08.13
Medale:
Brak
Nie zwracałam uwagi na układ gmachu w poszczególnych ekranizacjach, ale trzeba przyznać, że zmienione budowle znacznie lepiej przedstawiają daną sytuację. Artykuł wspaniały, więc siłą rzeczy zasługuje na W!
~Bell13 F
Dodano dnia 26 August 2013 12:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Mugol
Punktów: 4
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 25.08.13
Medale:
Brak
zdecydowanie W, moim zdaniem historia transformacje tego zamku są bardzo ciekawe, choć sama nie zwracałam na to uwagi
~buzka F
Dodano dnia 08 September 2013 19:53
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Goblin
Punktów: 26
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 05.08.13
Medale:
Brak
WYCZERPUJĄCY OPIS I DLA TEGO DAJĘ W... A PRO POS SCHODÓW, O TYCH RUCHOMYCH NIE BYŁO MOWY W KSIĄŻCE J.K.R. TE POKAZANE W OSTATNIEJ CZĘŚCI SĄ TAKIE JAK W PRAWDZIWYM KSIĄŻKOWYM HOGWARCIE, I TAKIE SOBIE ZAWSZE WYOBRAŻAŁAM, KIEDY CZYTAŁAM H.P.
~Periculum F
Dodano dnia 09 September 2013 14:15
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 41
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 08.09.13
Medale:
Brak
Bardzo ciekawe. Widać, że autor bardzo się napracował. Daję wybitny Oczko
~LiDiA_19 F
Dodano dnia 10 September 2013 12:13
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 89
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 29.08.13
Medale:
Brak
Bardzo ciekawy artykuł. Daję WYBITNY, nigdy nie zastanawiałam się tak szczegółowo nad zabudową Hogwartu, ale rzeczywiście w każdym następnym filmie Hogwart odrobinę się zmienia, a chatka Hagrida bezustannie wędruje i oddala się od zamku Uśmiech
~Rogaczka F
Dodano dnia 11 September 2013 13:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Prefekt Gryffindoru
Punktów: 441
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 24.07.13
Medale:
Brak
Zawsze mi coś nie pasowało przy oglądaniu filmów. Ekranizując daną część filmowcy skupili się tylko na niej pomijając resztę, co właśnie odbiło się na pozostałych filmach.
Ale ładnie autor artykułu podsumował, że Hogwart żyje własnym życiem Rozbawiony
~Kasjopeja F
Dodano dnia 22 September 2014 12:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Prefekt Ravenclawu
Punktów: 450
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 15.09.14
Medale:
Brak
Autor artykułu wykonał ogromną pracę. Sama zauważyłam, na przestrzeni lat jak filmowy Hogwart się zmienia - niestety nie na dobre, a na złe. Pierwsza i druga część oferowały ten najbardziej magiczny i zgodny z książką. Później był coraz bardziej szary i ponury - brak ruchomych schodów, chatka Hagrida prawie, że w lesie, a nie na wyciągnięcie ręki, brak rozmawiających ze sobą obrazów, lewitujących świec w Wielkiej Sali, a ona sama okropna! Trzecia część pokazywała chyba najgorsze ujęcia Hogwartu. Moja ocena to naturalnie Wybitny, z przyjemnością przeczytałam artykuł.
~wiechlina roczna F
Dodano dnia 31 May 2015 22:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2520
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 230
Data rejestracji: 11.05.15
Medale:
Medal
Artykuł perfekcyjny, nawet nie miałem pojęcia, że aż tylu zmian dokonano, w poszczególnych częściach ekranizacji. Jakoś mi utkwiło, że to tylne wyjście z chatki Hagrida, prowadzące nieco w dół na jakąś grządkę, a dalej miał być las. Na most nie zwróciłem, aż takiej uwagi. Artykuł na wielkie W.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 96% [23 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 4% [1 głos]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 404
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59