Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Rozdział: Siedmiu...
Rozdział: Siedmiu Potterów
Tymczasem Moody rozwiązywał worki, które ze sobą przyniósł; kiedy się wyprostował, stało już przed nim sześciu Potterów. Każdy ciężko dyszał. Fred i George spojrzeli na siebie i jednocześnie krzyknęli:
- Super... jesteśmy identyczni!
- Chociaż... bo ja wiem... ja chyba nadal wyglądam trochę lepiej - powiedział Fred, przeglądając się w stalowym czajniku.

Jednorożec- symbol czystości.
Jednorożec to stworzenie chyba powszechnie rozpoznawane. Wystepuje w wielu legendach i mitach. Najwcześniej opisane zostało przez Ktezjasza w V-IV w. p.n.e. Symbol czystości, niewinności i piękna. Jednorożce kojarzż się nam zwykle z białym koniem, na którego czole widnieje spiralny róg. To jest tylko jedna wersja wyglądu tej magicznej istoty. Otóż, początkowo jednorożce przedstawiane były jako stworzenia koniopodobne o nogach kozła i ogonie lwa.
Pliniusz ukazywał je jako zwierzęta o łbie jelenia, stopach słonia i jak widać chyba obowiązkowym ogonie lwa. Osobiście nie popieram takiego wyobrażenia o tej szlachetnej istocie. Starożytni zawsze mieli świra na punkcie orginalności. No cóż wróćmy jednak do naszego jednorożca.
W wielu legendach mozemy wyczytać o jego niezwykłych umiejętnościach. Podobno potrafił on zrobić wszystko. Najbardziej jednak wierzono w jego zdolności uzdrawiania. Nic dziwnego, ze sproszkowane rogi i inne specyfiki pochodzące od jednorożca były dostępne w każdej szesnastowiecznej aptece.
Niestety były bardzo drogie. Oprócz rogów sprzedawano również wodę, w której podobno moczono róg. Szkoda tylko, że niezbyt bystra wówczas ludność nie miała pojęcia co to takiego naprawdę jest. Były to sproszkowane rogi narwala, który z magią i jednorożcami nic wspólnego nie ma. Natomiast rogi jednorożców wyglądały różnie. Niektórzy sądzą, że były one śnieżnobiałe i ostre. Inne źródła donoszą iż miały one postać czarno-żółto-białych szpikulców.
Wiele legend opowiada jak to w miejscu gdzie stąpały jednorożce odrastała trawa, ożywało wszelkie ziele i kwitły piękne kwiaty.
Co do charakteru jednorożca możemy powiedzieć, że był on równie "szlachetny" i "piękny" jak jego wygląd. Jednorożce troskliwie opiekowały się swoim potomstwem. Dbały również o swojego pana, gwarantując mu m.in. długie życie. Posiadać mógł je mianowicie tylko człowiek o czystym sercu (w wielu mitach są to dziewice). Natomiast kiedy jakiś okrutny nikczemnik próbował go zamknąć, umierał z tęsknoty za wolnością i naturą. Jedna z legend opowiada o tym jak pewien złodziej wykradł stado jednorożców będące darem od bogini lasu. Dokonał tego nocą (jakby to nie było oczywiste, dniem byłoby to bez sensu), kiedy wszyscy spali. Szczęście opuściło krainę króla, który był wcześniej posiadaczem owych zwierząt. Nastał czas wojen i plag. Zdesperowany król poprosił o pomoc boginię lasu, ta jednak dowiedziawszy się o kradzieży rozgniewała się na króla. Odebrała jednorożce złodziejowi i uznawszy, że są zbyt szlachetne i piękne aby jakikolwiek człowiek mogł je posiadać, umieściła je na niebie tworząc gwiazdozbiór jednorożca.
Młode jednorożce są koloru złotego. Z wiekiem robią się jednak białe (do 3 lat). Róg wyrasta im jednak dopiero wtedy gdy osiągną dojrzałość czyli w wieku 7 lat.
Istnieje wiele przypuszczeń co do pochodzenia jednorożców. Podobno ich pierwszym domem były Indie. Nie wiemy jednak czy istniały one naprawdę. Chcąc potwierdzić tą teorię podajemy przykład Arystotelesa, który o nich pisał.
W siedemnastym wieku stały się one obiektem poszukiwań. Spowodowało to rzekome posiadanie przez jednorożca drogocennego rubina, który był umieszczony pod jego rogiem. Rubin ten (jak można się już domyślić) również posiadał właściwości magiczne i był bardzo pożądanym trofeum.
W osiemnastym wieku zainteresowanie jednorożcami spadło. Ludzie przejrzeli na oczy i doszli do wniosku, że właściwie żaden z nich nie widział jednorożca. Mimo to pozostało pare wiernych osób, które wciąż wyznawały tezę o istnieniu tych cudownych stworzeń.
Jeśli jednak te istoty kiedyś żyły to co mogło spowodować ich wyginięcie? Podobno Noe zapomniał zabrać je na statek. Jeszcze inna historia głosi, że jednorożce były zbyt dumne i zapatrzone w siebie, toteż Noe wygnał je z Arki. Osobiście sądzę, że to nieprawda. Inne źródła obarczają winą pewnego złego króla, który kazał je wszystkie zabić, gdyż nie mógł mieć ich na własność. Cóż, możemy spotkać wiele takich historii tłumaczących ich mistyczne zniknięcie.

Jednorożce pojawiają się również w herbach.
Dobrze znany herb Angli i Szkocji.

Dla ciekawskich
Jednorożce stanowiły zaprzęg wozu Artemidy.
Wierzono, ze róg jest odtrutką na wszystkie trucizny.
Jednorożca identyfikowano z nosorożcem, antylopą końską, elandem lub oryksem, który obserwowany podczas biegu z profilu, sprawiał wrażenie jakby posiadał jeden róg, zamiast, jak wiemy, dwóch.
W średniowieczu uznawany był za symbol czystości i Chrześcijaństwa.
W cyklu o Harrym Potterze krew jednorożca pił Voldemord, aby odzyskać zdrowie i moc.
Włosy z ogona jednorożca wykorzystuje się do tworzenia różdżek.
Jednorożce pojawiają się w kilku innych filmach oraz książkach, np. "Opowieści z Narnii" autorstwa C.S Lewisa.



Źródła: Wikipedia, Elixir




Nadesłane przez: NelletH
Dodane: wrzesień 06 2007 12:58:15
Komentarze
~dzulia F
Dodano dnia 06 September 2008 20:33
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Mugol
Punktów: 1
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 29
Data rejestracji: 01.09.08
Medale:
Brak
Artykuł naprawde bardzo dobry. Nie znalazłam błędów. Nigdy nie myślałam żeby, jednorożec miał stopy słonia-głowe jelenia-ogon lwa... No, cóż... Trzeba było mieć niezłą wyobraźnie. Daje PO.
~Kei F
Dodano dnia 11 September 2008 21:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Redaktor Żonglera
Punktów: 1046
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 128
Data rejestracji: 29.08.08
Medale:
Brak
Mnie też zszokowała informacja o ich pierwotnym wyglądzie. Kiedyś nie były takie ładne, jak są dzisiaj. Chciałoby się mieć takiego jednorożca... Zwłaszcza ten róg, który chroniłby od trucizn.
Sam artykuł jest bardzo rzeczowy. Dużo się można dowiedzieć. Fajne też były te ''ciekawostki''. Szkoda tylko, że nie ma tu żadnego fota, ale mogę na to przymknąć oko ; ) Dam za arta wybitny, bo mi się spodobał.
~Peepsyble F
Dodano dnia 11 October 2008 08:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Mnie też zszokowała informacja o ich pierwotnym wyglądzie. Kiedyś nie były takie ładne, jak są dzisiaj.

No mnie tez to zaszokowało. Takie dziwne. To.
Art fajny, długi wyczerpujący, stylistycznie napisany, nie mam co zarzucić.
Dużo się można dowiedzieć. Fajne też były te ''ciekawostki''. Szkoda tylko, że nie ma tu żadnego fota, ale mogę na to przymknąć oko ; )

No dokładnie. Ja tak samo. Szkoda, że bez zdjęć i i tak dobrze ; )) I również W.
~Rewolucja F
Dodano dnia 14 March 2009 18:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Dyrektor Hogwartu
Punktów: 4576
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 310
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Starożytni zawsze mieli świra na punkcie oryginalności.

Tooth. świra mieli, iks de. ;P
Natomiast kiedy jakiś okrutny nikczemnik próbował go zamknąć, umierał z tęsknoty za wolnością i naturą.

Jednorożec umierał, czy nikczemnik? ^^
Voldemord

O M G !
Voldemort *
~~
Ten ostatni błąd diametralnie zmienił moje zdanie na temat artykułu. Niby niewielki, ale dla tego, kto czytał Potteera powinien być niewytłumaczalny i bezkompromisowy. Ale mniejsza. ^^
Ciekawie, lekko się czytało, gratuluję. Ładnie wszystko jest sklecone, naprawdę ładnie i chyba nie ma mowy o pomyłkach. SZkoda, naprawdę szkoda, że nie ma zdjęcia, wszystko byłoby jeszcze piękniejsze. Błędy. ~~
Wena życzę i sukcesów. ;}
~Reveneged F
Dodano dnia 18 October 2009 11:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 20
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 40
Data rejestracji: 16.10.09
Medale:
Brak
Bardzo fajny art. Długi, ale nie meczący. Spodobała mi się ciekawostka. Szkoda, ze nie ma zdjęcia, raczej nie ma trudności z ich znalezieniem w internecie Uśmiech
~Nigellus_Black F
Dodano dnia 13 February 2010 11:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Członek Wizengamotu
Punktów: 1476
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 171
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Brak
Zaciekawiła mnie zwłaszcza informacja o starożytnych wyobrażeniach jednorożców. Trochę się różniły ...

Sam artykuł jest bardzo interesujący, długi, zawarte w nim są wszystkie znane mi (i nieznane) informacje na temat jednorożców.Jest tego sporo ... Styl jest ładny, płynny. Jedyne co mi przeszkadza to brak zdjęcia i dwie literówki, choćby ta:

Jednorożce kojarzż się nam zwykle z białym koniem


kojarzą. Jeszcze pojawiły się Voldemord, ale już się nie będę czepiał i postawię Wybitny.
~miss_joy F
Dodano dnia 03 May 2011 20:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 24
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 02.09.08
Medale:
Brak
wow, nie wiedziałam że jednorożce kiedyś były tak postrzegiwane! art. spodobał mi się, ponieważ zawarte jest w nim sporo ciekawych i interesujących informacji. zauważyłam parę literówek, wyżej wymienionych. szkoda że nie ma zdjęcia, jednorożce to piękne zwierzęta ; ) mimo wszystko oceniam na W
~Faria7 F
Dodano dnia 17 June 2012 14:02
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2652
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 48
Data rejestracji: 10.06.11
Medale:
Brak
Bardzo sprawnie napisana praca, podoba mi się. Dużo informacji. Można było dać jakieś zdjęcie, pełno ich w internecie. Daję W.
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 27 December 2012 21:28
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
zdecydowanie symbol czystości - w średniowieczu podobno istniały naprawdę Uśmiech - ich krew, dająca nieśmiertelność, odkrywam tu wiele ukrytej symboliki chrześcijańskiej - która z pewnością nie była Rowling obca, naprawdę fajnie i interesująco napisany artykuł - nie mam wątpliwości - ode mnie W
~Arashi F
Dodano dnia 19 May 2013 11:59
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 172
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 22
Data rejestracji: 14.05.13
Medale:
Brak
Uhuh...O.o Stopy słonia? Głowa jelenia? Nadal nie mogę otrząsnąć się z szoku. Co do artykułu jest on niesamowity. Widać, że temat został wyczerpany. Nie widziałam w tekście błędów. Szkoda tylko, że nie ma zdjęcia. Daję zdecydowanie W.
~Iterutt F
Dodano dnia 06 September 2021 04:10
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 323
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 220
Data rejestracji: 27.08.21
Medale:
Brak
<a href=http://buypropeciaon.com/>finasteride tablets 5mg where to buy</a>
~Neurontine F
Dodano dnia 03 October 2021 00:27
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 149
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 99
Data rejestracji: 30.09.21
Medale:
Brak
Levitra For Sale
~Evibous F
Dodano dnia 30 October 2021 11:50
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 332
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 227
Data rejestracji: 29.10.21
Medale:
Brak
<a href=https://vsildenshop.com/>Viagra</a>
~medinheld F
Dodano dnia 19 November 2022 16:37
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 755
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 378
Data rejestracji: 13.11.22
Medale:
Brak
<a href=https://clomid.mom/>clomid generic name</a> 8 mg tamoxifen are fully saturating for p53ER TAM in vivo and that higher doses merely confer more prolonged ER TAM fusion protein activity
~MorrisDooke F
Dodano dnia 28 December 2022 11:11
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 151
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 81
Data rejestracji: 24.12.22
Medale:
Brak
<a href="http://www.hydroxychloroquinex.com/">where to buy hydroxychloroquine</a>
~Neloseela F
Dodano dnia 04 February 2023 00:03
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 853
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 425
Data rejestracji: 23.01.23
Medale:
Brak
im only 24 and it was as if i had a stroke <a href=http://nolvadex.hair>nolvadex cream</a>
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 93% [14 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 7% [1 głos]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 155
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59