Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Wiadomości o zbie...
Wiadomości o zbiegłym Blacku
Wziął sobie kawałek tostu i spojrzał na spikera w telewizorze, przekazującego właśnie wiadomość o jakimś zbiegłym więźniu.
- ... ostrzega się wszystkich, że Black jest uzbrojony i nadzwyczaj niebezpieczny. A oto specjalny numer telefonu, pod który należy natychmiast zadzwonić, jeśli państwo gdzieś zauważą Blacka...
- Nie musisz nam mówić, że łotr spod ciemnej gwiazdy! - warknął wuj Vernon, spoglądając znad gazety na zdjęcie więźnia. - Wystarczy tylko spojrzeć na tego nieroba i łachmytę! A te jego włosy!

Śladami Hogwarts Expressu
Czy zastanawialiście się kiedyś jaka byłaby reakcja miłośnika kolei, który obejrzałby filmy z serii Harry Potter? Najpierw zapewne wydałby okrzyk zachwytu na widok ciągnącej ekspres do Hogwartu, buchającej parą lokomotywy, potem z zapartym tchem podziwiałby ujęcia z trasy pociągu, a na koniec ześliniłby się na widok stacji Hogsmeade... No, to ostatnie to może lekka przesada...
Natomiast po odejściu od ekranu, nasz miłośnik przeprowadziłby małe śledztwo, mające na celu zidentyfikowanie obejrzanych przed chwilą obiektów kolejowych.

Jako miłośniczka kolei, mam dziś zaszczyt przedstawić wyniki owego śledztwa:
ŚLADAMI HOGWARTS ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />RESSU,

czyli z King's Cross do Szkocji



__________________________________________________________


Początek podróży - KING'S CROSS


Ekspres do Hogwartu wyrusza w podróż z londyńskiego dworca King's Cross. Jest to jak najbardziej autentyczne miejsce. Istnieją również perony 9 i 10, natomiast o tym, że na peron 9 i 3/4 można dostać się przechodząc przez kamienną ścianę pomiędzy nimi informuje specjalna tabliczka. Zasadniczo jednak odradza się mugolom próby dostania się na ukryty peron w ten sposób, gdyż można nabić sobie solidnego guza...
Lepiej udać się na perony 4 i 5, ponieważ to one tak naprawdę odegrały rolę peronu 9 i 3/4. Osoby, które nie rozbiły sobie nosa o barierkę na peronie 9, mogą się o tym przekonać, podziwiając tabliczki z nazwą czarodziejskiego peronu, wiszące obok tych zwykłych, mugolskich.


Dworzec King's Cross z zewnątrz oraz perony 4 i 5, w filmie odgrywające rolę peronu 9 i 3/4



Skoro już zwiedziliśmy dworzec, czas wsiąść do pociągu i ruszyć w drogę.
TRASA



Zamek Hogwart położony jest gdzieś w Szkocji, ale dokładna lokalizacja nie jest znana, ponieważ uczyniono go nienanoszalnym, by przypadkiem nie trafili tam jacyś mugole. Wiemy jednak, że podróż pociągiem z Londynu do położonej najbliżej zamku stacji Hogsmeade, zabiera około ośmiu - dziewięciu godzin. (Pociąg wyrusza z Londynu o godzinie jedenastej. Na miejsce dociera kiedy jest już ciemno - na początku września ciemno robi się około godziny dziewiętnastej. Potem doliczyć trzeba czas na dojazd od stacji do zamku. Uczta powitalna prawdopodobnie zaczyna się około godziny dwudziestej - dwudziestej pierwszej.)

Ujęcia z trasy pociągu, które możemy oglądać w filmach, pochodzą ze szkockiej linii West Highland (Zachodnia Linia Górska), biegnącej z Glasgow do portu rybackiego Mallaig nad cieśniną Sleat (Sound of Sleat), oddzielającą stały ląd Szkocji od wyspy Skye (w świecie czarodziejów słynnej przede wszystkim z powodu drużyny quidditcha, Chluba Portree (Pride of Portree) ), a dokładniej: z najpóźniej, bo w 1901 roku, ukończonego fragmentu tej linii, czyli sześćdziesięcioczterokilometrowego odcinka z Fort William do Mallaig. W sezonie letnim można pokonać tę trasę specjalnym pociągiem turystycznym, ciągniętym przez parowóz i poczuć się jak w prawdziwym Hogwarts ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />ressie.


Nessie i Zamek Urquhart nad jeziorem Loch Ness


Jezioro Loch Ness nie leży bezpośrednio przy linii West Highland, a nieco dalej na północny wschód. Nad jego brzegiem wznoszą się ruiny zamku Urquhart - czyżby miała to być siedziba rodu, z którego wywodził się jeden z kapitanów ślizgońskiej drużyny quidditcha? (A ruiny to widok, który 'dla zmyłki' ukazuje się oczom mugoli?)
Na miłośników tropienia demonów wodnych, którzy nie mają ochoty opuszczać pociągu, czeka jeszcze jedna okazja, by zobaczyć kelpię. W głębinach Loch Morar, najgłębszego jeziora Wielkiej Brytanii, położonego nieopodal Mallaig, zamieszkuje podobno krewniak Nessie, Morag.

Wróćmy jednak do naszej trasy.
W filmach z serii Harry Potter zazwyczaj oglądamy ekspres do Hogwartu w dwóch bardzo charakterystycznych miejscach na trasie: na łuku nad brzegiem usianego malowniczymi wysepkami jeziora Loch Eilt oraz na wiadukcie Glenfinnan.


Jezioro Loch Eilt i fragmenty linii West Highland, biegnącej jego brzegiem. Drugie ze zdjęć pochodzi z filmu Czara Ognia


Wiadukt Glenfinnan to prawdopodobnie najsłynniejsze miejsce na linii West Highland. Ten wiadukt i zarazem most wznosi się serią 21 kamiennych łuków o łącznej długości 300 metrów i maksymalnej wysokości 35 metrów nad głęboką doliną potoku Finnan, stanowiąc nie lada gratkę dla wszystkich fotografów. (Ciekawe czy Colin Creevey też robił tu zdjęcia?) Przy dobrej widoczności można z niego zobaczyć stojący w dole pomnik księcia Karola Edwarda Stuarta (pieszczotliwie zwanego Bonnie Prince Charlie), żyjącego w XVIII wieku pretendenta do brytyjskiego tronu, a także podziwiać panoramę jeziora Loch Shiel, w filmie pełniącego rolę jeziora koło Hogwartu. (Siedziby wielkiej kałamarnicy - czyżby kolejnej krewniaczki Potwora z Loch Ness?)


Wiadukt Glenfinnan (trzecie zdjęcie pochodzi z filmu Harry Potter i Komnata Tajemnic)


Koniec podróży - HOGSMEADE



Uczniowie udający się do Hogwartu kończą kolejową podróż na stacji Hogsmeade, położonej najbliżej zamku. W filmach rolę Hogsmeade 'odegrały' dwie stacje: Goathland (filmy 1 i 2) i Arisaig (film nr 5).
Arisaig to drugi, licząc od Mallaig, przystanek na linii West Highland. Jeśli przyjęlibyśmy, że Hogwart faktycznie jest położony w jego pobliżu, z pewnym zaskoczeniem stwierdzilibyśmy, że leży bardzo blisko wybrzeża. (Tak naprawdę tereny wokół Hogwartu to okolice Glenfinnan.)


Przystanek Arisaig


Stacja Goathland, odgrywająca rolę Hogsmeade w filmach Harry Potter i Kamień Filozoficzny oraz Harry Potter i Komnata Tajemnic nie leży w Szkocji, lecz w hrabstwie York w Anglii i jest jedną ze stacji na muzealnej linii North Yorkshire Moors Railway (Kolej Wrzosowisk Północnego Yorkshire). Ta malownicza stacyjka z charakterystyczną czerwoną kładką nad torami, pełniła również rolę Aidensfield w brytyjskim serialu telewizyjnym Heartbeat.

W moim osobistym odczuciu Goathland dużo lepiej spełnia rolę magicznej stacji kolejowej niż Arisaig, ale twórcy późniejszych filmów prawdopodobnie doszli do wniosku, że wygodniej im będzie filmować wszystkie sceny kolejowe w Szkocji, zamiast miotać się pomiędzy Londynem (King's Cross), linią West Highland (Szkocja) i stacją Goathland (Yorkshire). Stąd brak w późniejszych filmach (od Więźnia Azkabanu począwszy) scen na King's Cross oraz zamiana Goathland na Arisaig.

Nasza wirtualna podróż śladami ekspresu do Hogwartu dobiegła końca (Wysiadającym przypominam, by upewnili się, czy zabrali bagaż z przedziału. ), ale może jeszcze kiedyś spotkamy się na kolejowym szlaku. Kolejowe wakacje w Szkocji? Czemu nie.


---------
*loch - w języku szkockim jezioro






Nadesłane przez: Dimrilla
Dodane: luty 13 2008 16:58:23

Bibliografia:
• Koleją przez świat, Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa 1994 (rozdział `Szkocka linia West Highland`)

• Cuda natury, Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa 1996 (rozdział `Great Glen`)

• Scamander, Newt: Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć, Whizz Hard Books we współpracy z Media Rodzina, Poznań 2002

• Whisp, Kennilworthy: Quidditch przez wieki, Whizz Hard Books we współpracy z Media Rodzina, Poznań 2002

• http://en.wikipedia.org (anglojęzyczna wikipedia)

• http://www.firstgroup.com/scotrail (strona kolei szkockich)
Komentarze
~Druella_Rosier F
Dodano dnia 27 August 2008 01:41
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Siedmioroczniak
Punktów: 679
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 94
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Od razu po przeczytaniu stwierdziłam, że to zasługuje na 'W'
pomimo wielu informacji, są również obrazki umożliwiające nam lepsze wyobrażenie sobie danego momentu.
Liczę na więcej artykułów tego typu.
!Fantazja F
Dodano dnia 28 August 2008 15:47
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Wybraniec
Punktów: 9813
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 304
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Medal
Mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że uwielbiam twoje artykuły, Dimrillo. Zawsze są dopracowane, ciekawe, mają wszystko, co tylko dobry artykuł powinien w sobie mieć, a także jeszcze więcej. Ten nie jest żadnym wyjątkiem. Dowiedziałam się z niego wielu rzeczy, o których zielonego pojęcia nie miałam. Nie myślałam, że można na temat Hogwart Ekspresu napisać tak wciągający art. Z wielką przyjemnością stawiam ci Wybitny. Oczko
~Kei F
Dodano dnia 10 September 2008 18:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Redaktor Żonglera
Punktów: 1046
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 128
Data rejestracji: 29.08.08
Medale:
Brak
Podróż mi się podobała ^^
Obrazki to duży plus, a sam temat do najłatwiejszych nie należy tak więc muszę dać Wybitny, bo trzeba się było przy nim trochę namęczyć i poczytać. Mam nadzieje, że wszytscy będą tacy pracowici. Pozdrówka czarodziejskie.
~Peepsyble F
Dodano dnia 21 September 2008 15:15
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Oczywiście zasługuje na W, jakżeby inaczej. Spodobało mi się. Drimilla, lubię jak piszesz ; p Szczególnie drabble'e ; p

Artykuł ładny, bez błędów, co tu gadać? Pomysł fajny. W.
~Villemo F
Dodano dnia 27 October 2008 18:33
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 791
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 148
Data rejestracji: 04.10.08
Medale:
Brak
Fajna praca, a obrazki tylko dodają uroku i jeszcze bardziej rozbudzają fantazje. Bardzo podoba mi się twój styl pisania, zauważyłam to także w innych twoich pracach. Oczywiście daję Wybitny.
~_HermioneGranger F
Dodano dnia 16 November 2008 10:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 125
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 26
Data rejestracji: 11.11.08
Medale:
Brak
Bardzo fajny artykuł. Wszystko ładnie zgrane i dopracowane. Do tego świetne zdjęcia, które rozbudzają fantazję.
Nieźle musiałeś się namęczyć, pisząc ten artykuł a i ja się wiele dowiedziałam. Uśmiech
Czekam na Twój kolejny artykuł.

Daję WYBITNY.
~Madeleine Lestrange F
Dodano dnia 20 December 2008 21:59
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1185
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 129
Data rejestracji: 14.12.08
Medale:
Brak
Zauroczył mnie ten artykuł. Schludny, ciekawy i taki... naukowy? W dodatku napisałaś, skąd czerpałaś informacje (ho ho, ale się naszukałaś!). Gratuluję, naprawdę, bezsprzecznie Wybitny, zasługujesz! Uśmiech
~Temeraire F
Dodano dnia 20 January 2009 15:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Auror
Punktów: 2497
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 104
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Dirmillo, muszę szczerze przyznać, że jesteś mistrzynią pióra. Potrafisz tak zaczarować słowa jakiegokolwiek tekstu, że nim się obejrzę, jestem już przy końcu. Nikt nie pisze tak wspaniałych artykułów, jak Ty.
Co do samego artykułu, zaskoczyłaś mnie. Nie wiedziałam, że tak ciekawie można opisać trasę Hogwarts ExPress. Wciągnął mnie ten tekst. Nawet bardzo. Błędów oczywiście brak, co nie jest dla mnie nowością.
Z wielką przyjemnością stawiam Ci Wybitny.
~Harry 14 F
Dodano dnia 10 February 2009 11:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 410
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 45
Data rejestracji: 02.02.09
Medale:
Brak
Ten artykuł bez wątpienia zasługuję na Wybitny. Bardzo ładne zdjęcia oraz dobrze pisany tekst. Podróż jest bardzo ciekawa i dobrze że wspomniano z jakich części są zdjęcia. Spodobał mi się wątek jak wspomniano o peronie którego nie widzą mugole.Za artykuł daje wybitny i czekam na następne takie artykuły.Oczko
~Karolina F
Dodano dnia 03 July 2009 09:56
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 159
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 24
Data rejestracji: 02.07.09
Medale:
Brak
Tak, artykuł zasługuje na Wybitny. Ciekawie opisany, ze zdjęciami. Wszystko baaardzo dokładnie przeanalizowałaś. Dowiedziałam się wielu rzeczy, które powinnam wiedzieć. W ogóle sam pomysł na artykuł był ciekawy, a realizacja wyszła ci genialnie. Pogratulować weny i pomysłowości Uśmiech
~Przemas1002 F
Dodano dnia 10 July 2009 10:19
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -83
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 09.07.09
Medale:
Brak
Artykuł bardzo fajny zawiera wiele informacji i obrazków Rozbawiony
Trasa opisana jest tak, że poczułem się jak bym tam był Oczko
Nie mam co się rozpisywać
moja ocena to oczywiście WYBITNY.
~asiah F
Dodano dnia 05 September 2009 18:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 54
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 03.07.09
Medale:
Brak
Twój artykuł jest bardzo ciekawy ma dużo zdjęć i informacji. Naprawdę super nawet nie wiedziałam że można aż tyle napisać na temat ExPresu Hogwart-Londyn Daj ci Wybitny
bo w pelni na niego zaslugujesz
~sidek97 F
Dodano dnia 12 December 2009 19:19
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 46
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 05.12.09
Medale:
Brak
Bardzo ładny artykuł. Myślę, że jak na miłośniczkę kolei i Harry'ego Pottera to się nieźle popisałaś! Dodane zdjęcia i ich opisy są bardzo dobrze dobrane do tego starannie wykonanego tekstu. Zapewne bardzo się namęczyłaś, aby napisać ten artykuł.
Pozdrawiam Uśmiech
Bym zapomniał o ocenie. WYBITNY się należy Rozbawiony
~Stoneymous F
Dodano dnia 02 September 2010 15:22
Zbanowany
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 42
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 01.09.10
Medale:
Brak
Niesamowite! Taki świetny artykuł - nikt go nie przebije!
Oczywiście, bez dwóch zdań mówię: Dam W, bo ten artykuł na żadną inną ocenę nie zasługuje.
Obrazy są, opis jest, wszystko jest - na sto procent W.
~Maggie Felestellar F
Dodano dnia 15 October 2011 21:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 86
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 15.10.11
Medale:
Brak
Trochę mi brakuje mapy (za słaba u mnie wyobraźnia), ale i tak Wybitny!
~Nai Ledoc F
Dodano dnia 21 January 2013 15:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 46
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 08.11.12
Medale:
Brak
Ciężko nie dać tu Wybitnego! Skoro już dojechaliśmy do Hogwartu tą trasą to do dziennika wstawi ci jakiś nauczyciel tę ocenę. (:
Artykuł świetny, dużo zdjęć, które dają lepsze wyobrażenie. Kotecek
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 16 November 2013 07:22
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
A nie zastanawialiście się kiedyś nad taką oto kwestią. Co z uczniami,którzy mieli załóżmy 50km do Hogwartu ? Czy zawsze musieli jechać do Londynu, i przybyć pociągiem ? To zwykła Syzyfowa praca, bezsens jakiś. Szybciej byłoby miotłą. Chyba, że wszyscy mieszkali bardzo daleko od zamku.
~MaryWilliams F
Dodano dnia 20 August 2023 17:08
Użytkownik
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Goblin
Punktów: 38
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 15.10.22
Medale:
Brak
Ostatnio byłem bardzo zajęty, ponieważ przeprowadzałem się do nowego mieszkania. Ale teraz, po przeprowadzce, znów mogę cieszyć się atmosferą Harry'ego Pottera w moim nowym mieszkaniu. Jeśli potrzebujesz wysokiej jakości zakwaterowania, polecam Nowe mieszkania - Gdynia Witomino . Więcej szczegółów można zobaczyć tutaj https://noweinwes...mieszkania . Odkryj innowacyjny sposób wyboru mieszkania na rynku pierwotnym. Deweloperzy partnerscy oferują najlepsze kompleksy mieszkaniowe, a serwis zapewnia wygodne wyszukiwanie i porównywanie opcji.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 100% [36 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 0% [Brak oceny]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 269
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59