Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Ognista Whisky
Ognista Whisky
- Wiecie co? - mruknął Ron, zerkając łakomie na bar. - Moglibyśmy zamówić, co się nam podoba, założę się, że ten facet sprzedałby nam wszystko, co mu tam. Zawsze chciałem spróbować Ognistej Whisky...
- Ron... jesteś... prefektem - warknęła Hermiona.
- Och... - westchnął Ron, a uśmiech spełzł mu z twarzy. - No tak...

"Harry uczy dzieci polskiego" - wywiad z Andrzejem Polkowskim
-Nie milkną głosy, że książki o HP są niebezpieczne dla dzieci, bo zacierają granicę dobra i zła...

Andrzej Polkowski: To bzdury. Głoszą je ludzie, którzy dobrze książki nie przeczytali albo są z góry uprzedzeni. Nie da się polemizować z Robertem Tekielim, który powtarza, że w V tomie na 666 stronie jest opis śmierci ucznia, więc książka jest satanistyczna. Przecież nikt nie wie, na jakiej stronie będzie ten opis, musieliby spiskować ludzie, którzy składają teksty w różnych krajach. Sprawdziłem też, że w oryginale jest na innej. A granice? Nie zacierają się, odwrotnie, dochodzi do coraz mocniejszych konfrontacji. To, że bohaterowie powieści posługują się czasem wykrętami, a nawet kłamstwami, pokazuje tylko, że to żywe postacie. W wielu słynnych bajkach dobre postacie też walczą niezbyt czystymi metodami metodami biorą do ręki oręż, jakim włada przeciwnik.

-Ale Harry jest trochę egoistą, Hermiona kujonem, w ogóle ci czarodzieje to szemrane towarzystwo- czarownice z przeszłością, czarodzieje po przejściach. To jeszcze książka dla dzieci?

A.P.: Dla czytelników równych wiekowo bohaterowi, bo trudno sobie wyobrazić, żeby jedenastoletnie dziecko czytało tom VI, to jest tak pomyślana seria, że I tom czyta się w wieku 11 lat, a VI w wieku 16.

-Domyśla się Pan, co się stanie w ostatnim tomie?

A.P.: Nie lubię stawiać takich hipotez. Po co uprzedzać autorkę? Może w ostatniej części nie będzie Hogwartu i dojdzie tylko do samotnej wyprawy Harry'ego na bój z Voldemortem. Może Porter zwycięży i zostanie dyrektorem Hogwartu albo zginie. Nie wiem.

-Ekranizacja ostatniej części będzie horrorem dozwolonym od lat 18?

A.P.: Może aż tak nie, to zależy od reżysera. Mam sceptyczny stosunek do filmów- zbyt wielu rzeczy w nich brakuje. Nie znoszę też szybkiego tempa i strasznego hałasu, bez którego kino nie może się obejść. Powieści nie są aż tak hałaśliwe.

-Dociera do Pana krytyka, że tak zwlekacie, a na całym świecie Harry jest już dawno przetłumaczony?

A.P.: Oczywiście i to mocna. Powtarzam, że to nie moja wina. W głównej mierze zależy to od wydawcy. Inna sprawa, że w krajach, gdzie to wyszło szybko, tłumaczyły zespoły i jakość przekładu jest wątpliwa. Tłumacz wyciska jednak autorskie piętno na stylu powieści.

-Pan też miał konkurentów. Armia Świstaka, czyli kilkunastu tłumaczy, w 26 dni przetłumaczyło VI tom...

A.P.: Niezręcznie mi o tym mówić, ale zrobili to tak szybko, że siłą rzeczy jest tam mnóstwo błędów. Nie oceniam tego, Internet to Internet, ale cieszę się, że w komentarzach pojawiało się 'dobra, dzięki, ale ja czekam na książkę.'

-Tłumaczył Pan encykliki Jana Pawła II, napisał książkę o filozofie Teilhardzie de Chardin. Jakie miejsce w Pana życiu zajmują książki o Harrym?

A.P.: To niezwykłe zjawisko kulturowe, które spotkało się z tak ogromnym odzewem, że i moja sytuacja jest szczególna. Choćby dlatego, że mam kontakt z czytelnikami na bieżąco oceniającymi moją pracę. Przekład Harry'ego jest fascynującą przygodą, także językową. Powiem jednak, choć fani Pottera będą się oburzać, że bardziej cenię cykl 'Opowieści z Narnii' Lewisa, który też tłumaczyłem. To książki o wiele głębsze światopoglądowo.

-Co Pan robi, gdy Pan nie tłumaczy Pottera?

A.P.: Po oddaniu tekstu VI tomu przekładałem książeczki, które będą towarzyszyły filmowi Disneya o Narnii, zajmuję się też bajeczkami o elfach: 'Elf pyłek i wyprawa po jajko' już się ukazała. To fascynujące baśnie dla małych dzieci, które nawiązują do Piotrusia Pana i robią karierę na świecie. Poza tym nadal działam w Towarzystwie Nasz Dom i spotykam się z dziećmi

-Z potteromaniakami się Pan przyjaźni?

A.P.: Oczywiście. Pewna Joasia po pierwszym tomie ostro zaatakowała mnie za, jej zdaniem, nie najlepsze tłumaczenie. Dziś jest studentką, ale nadal pamięta wszystko z książek Rowling, nawet, z której strony były drzwi. Przesyłam jej fragmenty przekładu, bo błyskawicznie wyłapuje pomyłki w drobiazgach.

-Wielbiciele Harry'ego mogą być pomocni?

A.P.: Wciągam czytelników do pracy. Przy VI tomie ogłosiłem konkurs na tłumaczenie zabawnej reklamy, którą umieścili na sklepie bracia Weasley'owie. Choć była niemal nieprzetłumaczalna, dostałem aż 500 propozycji, a dwie uznałem za lepsze od mojej. Z trzech pomysłów powstało tłumaczenie, które trafiło do książki.

-Miał Pan jakieś kłopoty z VI tomem? Zatrzymał się Pan na którejś stronie?

A.P.: Tak, przy tytule. Kłopot w tym, że gdy dziennikarze coś napiszą, to się potem uciera i trudno zmieniać. A tytuł jest problemem językowym, bo okazało się, że Half-Blood Prince to jest oczywiście książę, ale i nazwisko, które trudno oddać, bo w angielskim ma podwójne znaczenie. Stwierdziłem, że poprawniej byłoby 'Harry Porter i Półkrwi Książę' zamiast 'Książę Półkrwi'. Wydawca zwrócił się do autorytetów językoznawczych. Stwierdzili, że przymiotnik można położyć na drugim miejscu.

-Potem już poszło gładko?

A.P.: Zawsze są trudności, na przykład przy nazwach potraw angielskich. W szóstym tomie jest już mniej neologizmów, bo świat Harry'ego jest już prawie opisany. Pewnym problemem było dla mnie przetłumaczenie imienia, kolejnego skrzata domowego, a właściwie skrzatki. Po długim namyśle nazwałem ją Bujdka.

-Harry miał odciągnąć dzieci od komputerów?

A.P.: I to się udało, przynajmniej częściowo. Spotykam się z dziećmi i wiem, że sporo z nich nie czytało nic, a po lekturze Harry'ego zaczęły. Może literaturę fantasty, ale zaczęły.

-A może Potter sprawi, też, że dzieci zaczną pisać? 'Eragorn' włoskiego nastolatka podoba się na całym świecie...

A.P.: Polscy nastolatkowi też zaczęli pisać. W Internecie jest wiele prób tworzenia w stylu Pottera lub wymyślania, co będzie dalej, jakichś bocznych historii. To świetnie, że dzieci próbują pisać.

-Harry zagościł już w podręcznikach szkolnych. To dobrze?

A.P.: Na pewno przydaje się przy nauce angielskiego. Napisała do mnie pani z Australii, która uczy polskiego dzieci mówiące po angielsku. Wykorzystuje tłumaczenia z powodzeniem. Przedtem 'na polaku' uczniowie się nudzili, dzięki Harry'emu zaczęli się uczyć.

Rozmawiał: Jacek Antczak
Gazeta Wyborcza




Nadesłane przez: Lady Snape
Dodane: lipiec 11 2007 17:17:03
Komentarze
~Peepsyble F
Dodano dnia 05 October 2008 09:06
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Bardzo ładny wywiad. Ciekawe pytania, itp, itd.
-Ale Harry jest trochę egoistą, Hermiona kujonem, w ogóle ci czarodzieje to szemrane towarzystwo- czarownice z przeszłością, czarodzieje po przejściach. To jeszcze książka dla dzieci?

To mi się nie spodobało ; /
PO, dam ; p
~Madeleine Lestrange F
Dodano dnia 19 December 2008 18:36
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1185
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 129
Data rejestracji: 14.12.08
Medale:
Brak
"że I tom czyta się w wieku 11 lat, a VI w wieku 16."
Nie powiedziałabym. Szesnastu lat nie mam, a już dawno przeczytałam wszystkie części, każdą po milion razy. I od jedenastu lat nie zaczęłam. Ale ogółem to nawet ciekawie przeprowadzony ten wywiad.
~Infatuation F
Dodano dnia 05 January 2009 20:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 20
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 15.09.08
Medale:
Brak
Świetnie Polkowski mówi, naprawdę odzwierciedla czasami moje myśli, np. jeśli chodzi o ekranizacje. Ja prawie żadnych książek przed Harrym nie czytałam, myślę też, ze książki bardzo pomagają mi teraz np. w pracach pisemnych i jako, że jestem wzrokowcem - przyczyniły się do ortografii Rozbawiony Ok, ok, już się tak nie chwalę xD
~Filius F
Dodano dnia 16 May 2009 21:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 49
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 16.05.09
Medale:
Brak
Ekranizacja ostatniej części będzie horrorem dozwolonym od lat 18?
Zgadzam się z panem Polkowskim że to lekka przesada, myślę że reżyser zrobi tą ekranizacje tak żeby odpowiadała zasadom moralnym dla młodszych widzów.
~aniutek96 F
Dodano dnia 12 November 2009 20:04
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2703
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 73
Data rejestracji: 14.10.09
Medale:
Brak
Świetny wywiad. Tak też sie zgadzam, że Insygnia Śmierci napewno nie będzie od 18 lat <bez przesady>. To też jest nie prawdą, bo mam 13 lat i przeczytałam prawie wsystkie części, dlatego też sie nie zgadzam, bo nie wytrzymałabym gdybym mial czekać do szesnastki na czytanie 6 części. A jeśli o Harry'ego w naszych podręcznikach to też bym tak chciała, bo u mnie go nie ma. Co do czytania książek to jakieś tam wcześniej czytałam, ale nie zainteresowały mnie tak jak HP. xD
~HeRmiOnA_is_the_best F
Dodano dnia 07 May 2010 19:21
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 76
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 22.04.10
Medale:
Brak
25 maja skącze dokładnie 12 lat a już przeczytałam wszyskie tomy Harrego Pottera, a niektóre po kilka razy. Warto też wspąmnieć że zaczełam czytać je dobiero w lutym. I napewno przeczytam je jeszcze nie raz.
~Ginny_Ruda F
Dodano dnia 21 July 2010 22:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Redaktor Proroka
Punktów: 1034
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 110
Data rejestracji: 19.06.10
Medale:
Brak
Artykuł jest fenomenalny ! Uśmiech Przeczytałam wszystkie części dwa razy + inne książki Rowling powiązane w pewiem sposób z HP i uważam, że są fantastyczne i wcale nie uważam, że ta książka jest ''satanistyczna'', a już tym bardziej nie jestem do niej uprzedzona - wręcz przeciwnie! ;]]
-Harry miał odciągnąć dzieci od komputerów?

A.P.: I to się udało, przynajmniej częściowo. Spotykam się z dziećmi i wiem, że sporo z nich nie czytało nic, a po lekturze Harry'ego zaczęły. Może literaturę fantasty, ale zaczęły.

I tu Szanowny Pan Andrzej P. ma świętą rację. Nie da się ukryć.
Lady Snape dostajesz ode mnie W
~Bellatrix Lestrange Black F
Dodano dnia 09 April 2011 12:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Prefekt Slytherinu
Punktów: 439
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 32
Data rejestracji: 18.02.11
Medale:
Brak
Artykuł jest świetny. Nie zgadzam się z kilkoma poglądami, ale ogólnie może być. Za ten wspaniały wywiad daję W.
~EllMalfoy F
Dodano dnia 14 April 2012 16:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 95
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 19
Data rejestracji: 23.03.12
Medale:
Brak
Artykuł naprawdę świetny. Zwróciłam uwagę na "Porter", ale to mnie tylko rozśmieszyło. Fajnie było dowiedzieć się, co Polkowski myśli o HP.
Nie zgadzam się za wszystkim, ale...
Na przykład: Hermiona jest kujonką. Wiele osób tak uważa.
Ja po prostu myślę, że ona bardzo ceni książkową wiedzę, CHCE się uczyć i przykłada dużą wagę do ocen (ach, te SUMy). Sama chętnie się uczę.
Może nie z takim zapałem, ale i tak więcej niż inni. Potrafię więc zrozumieć jej zdenerwowanie na widok takich nieuków jak Ron i Harry.
No i się rozpisałam. Uśmiech
Po prostu fajny wywiad.
Muszę się przyznać: miałam dać PO, ale dam W.
~krukonginn F
Dodano dnia 14 July 2012 21:40
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 77
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 14.07.12
Medale:
Brak
Świetny wywiad Oczko) Bardzo mi się podoba , oprócz wzmianki , że Hermiona to kujonka , itp. W Ogóle absurdem jest doszukiwanie się satanistycznych rzeczy w Potterze Uh-oh! w innym artykule przeczytałam jak wmawiają, że kogoś tam patronus jest jednorożcem. Nie ma w tym nic dziwnego .. chyba, tyle że ciąg dalszy mówił, że Bóg przybiera postać jednorożca.. Spytałam się księdza, nic sobie nie przypominał o przybieraniu postaci w jednorożca.
~DJfunkyGIRLS F
Dodano dnia 06 July 2013 13:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Prefekt Naczelny
Punktów: 708
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 54
Data rejestracji: 06.07.13
Medale:
Brak
Dobry artykuł,lecz wiele było w nim rzeczy w stylu że czarodzieje to szemrane stowarzyszenie,czasem przesadzają,ostatnia część 18+ hmm ... Przesada ;/
~kakat40 F
Dodano dnia 15 September 2013 18:24
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Członek GD
Punktów: 505
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 41
Data rejestracji: 08.08.13
Medale:
Medal
Super wywiad Uśmiech Nie podobało mi się tylko to zdanie z Harrym jako egoistą, bo tak nie jest. Dobrze jest, daję W ;]
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 09 February 2014 21:07
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Oj, Potter jest tam egoistą, nie ma co go znowu wybielać. Ja się zastanawiam, gdzie w V tomie na str. 666 ktoś zginął..._Hmmm - kto umarł. 40 sekund później..._Nikt, sprawdziłem. Na 666 jest opisana rozmowa, po lekcji wróżbiarstwa, Pottera i Firenzo, jest też Ron. Tyle. Potem, że Umbridge do Hagrida na wizytacje chodzi, bezsens, Polkowski, ty manipulatorze
~Et Venefici F
Dodano dnia 23 April 2014 18:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 401
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 22
Data rejestracji: 21.04.14
Medale:
Brak
Świetny wywiad. Jednak nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że pierwszy tom powinno się czytać mając 11 lat, a szósty w wieku 16 itd. Przeczytałam wszystkie tomy przed ukończeniem 9 lat, jeśli mnie pamięć nie myli, i książki nie były dla mnie straszne. Dzięki, że wstawiłeś/aś ten wywiad.
~Fleur Potter F
Dodano dnia 29 May 2015 12:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 107
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 27
Data rejestracji: 28.05.15
Medale:
Brak
Mi się nie podoba że Harry jest nazwany egoistą OPretensja
~MorrisDooke F
Dodano dnia 29 December 2022 08:37
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 151
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 81
Data rejestracji: 24.12.22
Medale:
Brak
hydroxychloroquine canada online <a href="http://hydroxychloroquinex.com/">hydroxychloroquine canada online</a>
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 47% [8 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 47% [8 głosów]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 6% [1 głos]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 240
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59