Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Tatuaż po raz dru...
Tatuaż po raz drugi...
...A co jej powiedziałaś o Ronie?
- To, że ma pufka pigmejskiego, ale nie powiedziałam gdzie.

Czarodziejska karta alkoholi
Często, w wielu miejscach słyszymy lub czytamy hasła typu "alkohol jest dla ludzi" itp. Pozostawiając moralny i edukacyjny aspekt tego typu sloganów, skupię się na ich dosłowności. Skoro "dla ludzi", to także dla czarodziejów, prawda? Mimo, że na kartach powieści o Harrym Potterze, napoje wyskokowe pojawiają się nad wyraz rzadko, to nie ulega wątpliwości, że czarodzieje za kołnierz nie wylewali i nie wylewają. Także oni od czasu do czasu zaglądali do kieliszka czy spoglądali w puste lornetki butelek... W książkach J. K. Rowling nie znajdziemy typowych alkoholików (choć kwestia takiego Mundungusa może być sporna), a w większości przypadków spożywanie przez czarodziejów rozmaitych trunków, nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji. Wyjątkiem może być Hagrid, który miewa ciągoty do alkoholu i według Draco Malfoya "wciąż się zalewa w trupa, próbując coś wyczarować." Jest to oczywiście stwierdzenie nie do końca zgodne z prawdą, ale faktem było jednak to, że gajowy po incydencie z Hardodziobem, topił smutki w czymś co mogło być Ognistą Whisky bądź miodem pitnym - "Wystarczyło jedno spojrzenie, aby stwierdzić, że Hagrid musiał sporo wypić: stał przed nim cynowy dzban wielkości wiaderka, a on sam sprawiał wrażenie, jakby miał trudności ze skupieniem na nich wzroku." Skrajnym przypadkiem, w którym alkohol rodził wręcz przemoc, była demonstracja Śmierciożerców po meczu finałowym Mistrzostw Świata w Quidditchu. Pan Weasley był przekonany, że dawni zwolennicy Czarnego Pana dopuścili się incydentu, będąc właśnie pod wpływem alkoholu - "Na pewno sobie wieczorem popili i nie mogli się oprzeć, by nie pokazać nam, ilu ich jeszcze jest." Abstrahując od tematu wrócę do zagadnienia, które zamierzałem przybliżyć, a więc do "czarodziejskiej karty alkoholi". Przyjrzyjmy się w takim razie, czego moglibyśmy się napić będąc częścią magicznej społeczności.

Ognista Whisky Ogdena (ang. Ogden's Old Firewhisky), czyli prawdopodobnie najpopularniejszy napój wyskokowy wśród czarodziejów, ale niedozwolony dla tych magów, którzy nie ukończyli siedemnastego roku życia, tj. nie uzyskali pełnoletniości. Rzecz jasna, jak zwykle są wyjątki od reguły, czego doskonałym przykładem jest to, iż będąc w szóstej klasie (czyli będąc wciąż niepełnoletnim) Harry otrzymał od Romildy Vane (także nieletniej) pudełko czekoladowych kociołków wypełnionych właśnie Ognistą Whisky - "No to chociaż weź to - powiedziała Romilda wciskając mu w ręce pudełko. Czekoladowe kociołki, jest w nich ognista whisky. Babcia mi je przysłała, ale ja ich nie lubię."

Spośród bohaterów książek J. K. Rowling, zwłaszcza Ron przejawiał potrzebę skosztowania tego "zakazanego owocu". Kiedy w piątej klasie wraz z Harrym i Hermioną, odwiedził gospodę pod Świńskim Łbem, gdzie zorganizowali pierwsze spotkanie Gwardii Dumbledore'a, poważnie i głośno zastanawiał się nad zamówieniem czegoś mocniejszego od kremowego piwa - "Wiecie co? - mruknął Ron, zerkając łakomie na bar. Moglibyśmy tu zamówić, co się nam podoba, założę się, że ten facet sprzedałby nam wszystko, co mu tam. Zawsze chciałem spróbować Ognistej Whisky" - jednak Hermiona drastycznie pozbawiła go złudzeń - "Ron... jesteś... prefektem (...)."

Do słabości do tego zacnego trunku przyznawał się również Gilderoy Lockhart, wymieniając go jako jeden z idealnych prezentów urodzinowych dla siebie: "(...) chociaż nie odmówiłbym wielkiej butli Starej Ognistej Whisky Ogdena!"

Po incydencie wieńczącym finał Mistrzostw Świata w Quidditchu w 1994 r., wróciwszy do domu, pan Weasley dolał żonie do herbaty nieco Ognistej Whisky, aby ta się uspokoiła i ochłonęła - "(...) Hermiona zrobiła pani Weasley kubek bardzo mocnej herbaty, do której pan Weasley dolał trochę Starej Ognistej Whisky Ogdena (...)."

To także tym alkoholem zostaje wzniesiony smutny toast ku pamięci poległego w walce Szalonookiego Moody'ego... "Bill podszedł do kredensu i wyjął butelkę Ognistej Whisky i trzynaście szklaneczek. Bierzcie - mruknął i machnąwszy różdżką, posłał każdemu pełną szklankę. - Za Szalonookiego."

Piwo kremowe (ang. Butterbeer) to właściwie podstawowy napój (żeby nie powiedzieć - podstawa żywieniowa) w życiu większości młodocianych czarodziejów, ze wskazaniem na uczniów Hogwartu. Trudno w tym przypadku mówić co prawda o "napoju wyskokowym", ale mimo wszystko piwo kremowe zawiera niewielką ilość alkoholu, co szczególnie daje się we znaki skrzatom domowym ("Mrużka wypija teraz sześć butelek na dzień - szepnął Zgredek do Harry'ego. Przecież ono nie jest mocne - powiedział Harry. Ale Zgredek pokręcił głową. Dla skrzatów domowych bardzo mocne, sir.").

Okazuje się jednak, że w dużych ilościach może ono uderzyć do głowy także ludziom, gdyż w przeciwnym razie Harry nie zastanawiałby się co mogłoby wydarzyć się miedzy Ronem i Hermioną, będącymi pod wpływem właśnie kremowego piwa - "W końcu uznał , że trzeba zaczekać i zobaczyć, jak będą się zachowywać na tym przyjęciu, kiedy już wypiją trochę piwa kremowego w przyćmionym świetle salonu Slughorna."

Zostawiając skutki picia kremowego piwa w spokoju, wróćmy do jego istoty. Otóż, napój może być serwowany na zimno (sprzedawany w kapslowanych butelkach, w cenie około dwóch sykli za sztukę) bądź na gorąco (podawany w kuflach), ale bez względu na to, zawsze posiada rozgrzewające właściwości. Potter przekonał się o tym już po pierwszych w swoim życiu łykach owego napoju - "Harry wypił kilka dużych łyków. Był to najwspanialszy napój, jaki kiedykolwiek pił, a rozgrzewał tak rozkosznie, że od razu poczuł się lepiej." W związku z tym, że napój w świecie czarodziejów jest ogólnodostępny, a przy tym tak popularny - można go dostać praktycznie wszędzie. Jest, rzecz jasna, także nieodłączną częścią każdej poważniejszej balangi jaka ma miejsce w Hogwarcie ("Cieszyli się tak, jakby już zdobyli Puchar Quidditcha; zabawa trwała cały dzień do późnej nocy. Fred i George Weasleyowie zniknęli na parę godzin i wrócili z kilkunastoma butlami kremowego piwa (...)").

W pewnym sensie nawet opróżnione do dna butelki po kremowym piwie, a właściwie kapsle od butelek, nie były zupełnie bezużyteczne. Na ich praktyczne zastosowanie wpadła Luna Lovegood - "Różdżkę zatknęła sobie za lewe ucho, na piersiach miała naszyjnik z kapsli od piwa kremowego i trzymała jakiś magazyn do góry nogami."

Sama Jo Rowling, spytana przez magazyn "Bon Appetit", czym jest kremowe piwo i jak smakuje, odpowiedziała: "Wymyśliłam to. Wyobrażam to sobie jako coś co smakuje trochę jak nieco mniej mdły butterscotch."

Gorące wino z korzeniami i koglem - moglem (ang. eggnog) to tradycyjny trunek serwowany w Hogwarcie przy okazji corocznego bożonarodzeniowego obiadu. Ów drink jest również bardzo popularny w społeczeństwie mugoli (w Ameryce oraz Europie centralnej), pity podczas obchodów zarówno świąt Bożego Narodzenia, jak i Nowego Roku. Wracając jednak do Hogwartu - rzeczą jasną jest, że Hagrid nigdy nie odmawiał sobie "degustacji" tego napoju ("Hagrid promieniał coraz bardziej (i głośniej) z każdym pucharem gorącego wina z korzeniami i koglem - moglem"), co zawsze niosło ze sobą ciekawe, aczkolwiek nie do końca pożądane, efekty - "Harry obserwował Hagrida, który robił się coraz bardziej czerwony na twarzy po kolejnych kielichach wina, a w końcu pocałował profesor McGonagall w policzek, która, ku zdumieniu Harryr17;ego, zachichotała i spłonęła rumieńcem."

Grzany miód z korzeniami (ang. mead, mulled) - ten tradycyjny dla wielu kultur napój alkoholowy powstały w wyniku fermentacji brzeczki miodu pszczelego, jest (jak się okazało) jedną ze słabości Hagrida. Gajowy Hogwartu podczas spotkania z Korneliuszem Knotem oraz profesorami McGonagall i Flitwickiem w pubie Trzy Miotły (grudzień 1993 r.), zamówił aż cztery kwarty tegoż miodu. Miodem pitnym (jak się później okaże - zatrutym), profesor Slughorn częstuje Harry'ego i Rona w dniu urodzin tego ostatniego - "(...) jest ostatnia butelka miodu dojrzewającego w dębowych beczkach... hmm... zamierzałem dać ją Dumbledore'owi na Boże Narodzenie... ach no, dobrze... nie będzie mu brakowało czegoś, czego nie dostał! A jak by ją otworzyć i uczcić urodziny pana Weasleya?"

Rum porzeczkowy (ang. red current rum) to trunek, który zamówił Korneliusz Knot w Trzech Miotłach, kiedy odwiedził lokal na krótko przed Bożym Narodzeniem w 1993 r. Jeśli wziąć pod uwagę, że tradycyjne, znane mugolom rodzaje rumów, słyną z wysokiej zawartości alkoholu (37,5%-81%), można domniemywać, że Minister Magii (wbrew pozorom) miał całkiem "mocną" głowę.

Sherry, czyli hiszpańskie wino wzmocnione (16-20% alkoholu), bardzo lubiane w Anglii, jest także niezwykle popularne wśród czarodziejów. Zamówić tego drinka można chociażby w Dziurawym Kotle, na co zwrócił uwagę Harry już podczas swojej pierwszej wizyty w londyńskim pubie ("W kącie siedziało kilka staruszek, popijających sherry z maleńkich szklanek"). Wielką miłośniczką owego wina okazała się profesor Trelawney. Nauczycielka wróżbiarstwa sięgała po butelkę wypełnioną tym trunkiem, zawsze wtedy, gdy miała jakieś problemy, a jej nerwy były mocno nadszarpnięte. Ukojenia w sherry szukała zarówno w dniu, gdy Umbridge wręczyła jej wypowiedzenie ("Pośrodku Sali wejściowej stała profesor Trelawney. W jednej ręce trzymała różdżkę, w drugiej pustą butelkę po sherry."), jak i w okresie, kiedy nie mogła znieść tego, iż nie jest jedyną nauczycielką wróżbiarstwa w Hogwarcie ("Głowę miała omotaną swoimi szalami, a obok niej leżało kilka butelek sherry, w tym jedna rozbita (...). Harry poczuł silny zapach sherry, chociaż butelki spoczywały już na dnie wazy daleko za nimi.").

Wino z czarnego bzu (ang. elderflower wine) pojawia się na stole państwa Weasley'ów, podczas kolacji, w dniu poprzedzającym finał Mistrzostw Świata w Quidditchu w 1994 r. Napojem raczy się wtedy Percy - "Percy westchnął głęboko i wypił duży łyk wina z czarnego bzu." Moc tego wina mieści się w granicach od 11% do 18%.


Wino pokrzywowe (ang. nettle wine) okazało się zawartością dwóch butelek, których użył profesor Snape w ramach swojego osobistego "zabezpieczenia" strzegącego dostępu do Kamienia Filozoficznego. W przygotowanej przez niego wierszowanej łamigłówce można było przeczytać "Dwie z nas kryją zacne wino pokrzywowe (...)." Co ciekawe - wino pokrzywowe jest moczopędne, dezynfekuje przewody moczowe, działa przeciwkrwotocznie, przeciwzapalnie, przeciwbiegunkowo i pobudza przemianę materii...

Wino skrzatów (ang. elf - made wine), napój, którym Snape poczęstował Narcyzę i Bellatriks, kiedy te odwiedziły go w jego domu przy Spinner's End. Trunek miał krwistoczerwoną barwę - "Snape nalał do szklanek krwistoczerwonego wina i wręczył po jednej siostrom." Trójka Śmierciożerców wypiła wino, wznosząc toast na cześć Lorda Voldemorta - "Za Czarnego Pana - powiedział, podnosząc szklankę, po czym wypił do dna."

Oczywiście można polemizować, że zawartość powyższej "czarodziejskiej karty alkoholi" jest niepełna, ba, można wręcz zarzucić autorowi (tj. mi), jakoby był ignorantem. Uznałem jednak, że rozwijanie tak niewielkich i nic nie wnoszących zagadnień jak np. gin, który popijali Dumbledore wraz z panią Cole lub ajerkoniak, którym częstował pan Weasley, jest rzeczą zbędną, wprowadzającą niepotrzebny zamęt wynikający z nadmiaru informacji... Tym najbardziej wybrednym degustatorom alkoholi, których nie zadowala owa karta, polecam poszukanie innych, być może obszerniejszych i proponujących bardziej wyszukane napoje...
Komentarze
~Vanney F
Dodano dnia 27 August 2008 15:15
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Sprzedawca w Miodowym Królestwie
Punktów: 1387
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 167
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Ja chciałabym spróbować Kremowego piwa lub Wina skrzatów. Tak mi jakoś przypodobały :zeby: A co do artukułu, to nie powiem.. jestem pod wrażeniem Uśmiech Dlatego dam ci W-u ;p
~Druella_Rosier F
Dodano dnia 27 August 2008 15:16
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Siedmioroczniak
Punktów: 679
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 94
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Artykuł po prostu szczery do bólu xD
Alkohole...
No normalnie rozwalił mnie temat.
Ale wszystko jest całkiem nieźle opisane
a mi nie chce sie czepiać jakiś drobnostek, które sobie uroiłam x)
Dam 'PO'
~majka F
Dodano dnia 27 August 2008 15:19
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Wybitny Uczeń
Punktów: 614
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 26
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Artykuł świetny, tematyka powalająca. Miło się czyta, wyraźnie wszystko napisane. Bardzo mi się podobało, większych błędów nie zauważyłam, ale ja ogólnie w wyłapywaniu ich nei jestem za dobra. Daję W, bo naprawdę bardzo przyjemny art Oczko
~Augurey F
Dodano dnia 27 August 2008 15:57
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 856
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 39
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Świetny artykuł. Wyciągnięte wszystkie informacje o czarodziejskich alkoholach, a to musiało zająć niemało czasu i pracy. Przecież nie na każdej stronie natrafia się na informacje o nich. No i wszystko napisane ładnie, zgrabnie, powabnie, fajnym stylem.
A co do samych alkoholi, to ja najchętniej spróbowałabym wszystkich. Ojejjjj... Rozmarzyłam się Oczko
Daję W.
~Laboleth F
Dodano dnia 27 August 2008 16:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 402
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Bardzo ładny i jak sadzę pracochłonny art.
Napisane tak, że czyta się łatwo i przyjemnie.
Najchętniej spróbowałabym Kremowego piwka Uśmiech Musi być pyszne.

Za arta - W
~Alecto_Carrow F
Dodano dnia 27 August 2008 16:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 16
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Artykuł jest świetnie napisany.... Co do Mundungusa to on raczej jest alkoholikiem ale może lepiej to zostawic w spokoju UśmiechChętnie spróbowała bym wina skrzatów musi byc dobre... Uśmiech
Za artykuł dam W
~martasso F
Dodano dnia 27 August 2008 17:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 104
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Artykuł bardzo długi i obszerny. Mnóstwo informacji, a co najważniejsze ciekawie opisanych Uśmiech

Czyta się lekko i płynnie Oczko mogę dać tylko Wybitny.
~valadilene F
Dodano dnia 27 August 2008 17:09
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Animag Wąż
Punktów: 562
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 25
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
komentowałam już ten art na poprzednim Hogs. jest naprawdę rozbrajający i napisany fajnym stylem. aż chce się czytać xD
ja bym chciała spróbować wszystkiego, ach...

czarodzieje też ludzie, więc mogą pić ile chcą.

daję Wybitny, a jak!
~Lady_Van_Tassel F
Dodano dnia 27 August 2008 17:28
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zastępca Dyrektora
Punktów: 3817
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 416
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Artykuł jest naprawde świetny Uśmiech Zwykle po przeczytaniu kilku wersów jakiegoś artykułu się nudzę, a tu ... niespodzianka Rozbawiony
Napisane super i widac, że dopracowane. Chyba trzeba było poświecic troche czasu na odnajdywanie odpowiednich cytatów czy też informacji w innych źródłach ale moim zdaniem się opłaciło.
A tak co do tematu artykułu chetnie bym spróbowała Piwa Kremowego i Ognistej Whisky Język
!Fantazja F
Dodano dnia 27 August 2008 17:45
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Wybraniec
Punktów: 9813
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 304
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Medal
Muszę powiedzieć, że tytuł od razu przykuł moją uwagę, a gdy zabrałam się do czytania, to nie mogłam się oderwać. Artykuł napisany jest przystępnym językiem, dzięki czemu czytało mi się go lekko i przyjemnie. Podziwiam oczywiście za to, że znalazłeś te wszystkie informacje i ciekawostki, a także za cytowanie odpowiednich cytatów z książki. Przyznaję, jestem pod dużym wrażeniem tego artykułu i z przyjemnością stawiam Wybitny. ;]
A jeśli o to, czego chciałabym spróbować, to... hm... wszystkiego. ;D
~GiGi F
Dodano dnia 27 August 2008 17:51
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 167
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 22
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Supcio arcik, widocznie dopracowany. Fajnie się go czyta. Ciekawe informacje, ciekawostki. Naprawde podziwiam cytowanie cytatów!
Bardzo dobrze napisane. Podzielone na części. Polskie znaki, dzięki czemu można go łatwo i lekko czytać xD.
Ciekawa jestem ile czasu ci zajęło szukanie i wtpisywanie tego wszystkiego.xP
Naprawde chętnie bym spróbowała Kremowego piwaOczko

Za arcik dam Wieeelką ocenę! W
~Doti_Tonks F
Dodano dnia 27 August 2008 18:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Prefekt Naczelny
Punktów: 741
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 51
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Wow. Naprawdę sporo pracy trzeba było włożyć, żeby odszukać te wszystkie informacje. Fajny artykuł. Wybitny oczywiście.
~zgredka F
Dodano dnia 27 August 2008 19:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 40
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
hehe fajny temacik nie powiem ale co do art. to przeleciałam go wzrokiem i według mnie całkiem całkiem daje PO
~trzygwiazdki F
Dodano dnia 27 August 2008 20:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 146
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Rzadko mi się zdarza przeczytać artykuł od deski do deski ale teraz przeczytałam niektóre rzeczy nawet po kilka razy xD
Art z pomysłem, naprawdę fajny.
~ain_eingarp F
Dodano dnia 27 August 2008 22:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 400
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 16
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Ohh..jak mi się teraz kremowego piwa grzanego zachciało xD.
A ten artykuł czytałąm już wcześniej na pierwszym Hogsmeade ;-)
Dałam W tak jak i teraz. Uzasadnienie: dużo infromacji.
!PWN F
Dodano dnia 28 August 2008 02:27
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 320
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 17
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Szczerze - podziwiam ;pp. Ja czytając Pottera zwróciłam uwage jedynie na Kremowe Piwo i Ognistą Whisky xD. No, ale miło poczytać tak wnikliwą analize trunków czarodziejskich, które jak cały magiczny świat sa o wiele ciekawsze, i zapewne smaczniejsze niż nasze alkohole xP.
W, oczywiście, zasłużone.
~Martyna F
Dodano dnia 28 August 2008 10:36
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pracownik Ministerstwa
Punktów: 1282
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 82
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Czytałam, czytałam ten art na starym Hogsie Uśmiech No i cóż - ten należy do takich, które można czytać kilka razy, i nigdy się nie znudzi.
Ciekawie opisałeś alkohole czarodziejów. Po prostu cud, miód i orzeszki. Rozbawiony Słowo daję, dziwię się, że chciało ci się szukać tyle informacji. Sam dobór tematu był niezły - z pewnością przyda się na... Sylwestra. ;d

Bez błędów, cytaty... No po prostu raj.
~Lady James F
Dodano dnia 28 August 2008 10:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zastępca Dyrektora
Punktów: 3783
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 997
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
za samą tematykę należy sie wybitny xD nawet nie miałam pojecia, że czarodzieje mają tak bogatą karte alkoholi Uśmiech artykuł po prostu świetne, napisany rzeczowo i bez błędów, oczywiście najwyższa coena, W
~Joanne Evans F
Dodano dnia 28 August 2008 11:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 199
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Dobry artykuł, wygląda na dość pracochłonny stawiam W. A tak na marginesie z opisów piwa kremowego wynika, że jest świetne - chciałabym się o tym przekonać osobiście...
!ewelka_bolitair F
Dodano dnia 28 August 2008 12:27
VIP
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Barman w Trzech Miotłach
Punktów: 1353
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 89
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Medal
Już raz komentowałam ten artykuł, to sie drugi raz powtarzać nie będę, tylko go ocenię.
[ tak nawiasem to zapomniałam co w komentarzu na starym hogs napisałam ;p ]
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 91% [139 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 7% [11 głosów]
Zadowalający Zadowalający 1% [1 głos]
Nędzny Nędzny 1% [2 głosów]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 169
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59