Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
List Harry...
List Harry'ego do Syriusza
Drogi Wąchaczu!
Mam nadzieję, że u ciebie wszystko gra, pierwszy tydzień był okropny, cieszę się, że to już sobota.
Mamy nową nauczycielkę obrony przed czarną magią, profesor Umridge. Jest prawie tak miła, jak Twoja mama. Piszę do ciebie, bo to, o czym ci już pisałem zeszłego lata, znowu mi się przydarzyło, kiedy miałem szlaban u Umridge.
Bardzo nam brak naszego największego przyjaciela, mamy nadzieję, że wkrótce wróci.
Odpisz szybko.
Najlepszego
Harry

Bazyliszek
FAKTY ZNANE

Wg J.K.Rowling bazyliszek rodzi się z kurzego jaja podłożonego ropusze. Może żyć nawet kilkaset lat. Jest olbrzymim, szmaragdowozielonym wężem, mierzącym nawet kilkadziesiąt metrów długości. Potwór ten, w wyobrażeniu autorki sagi o młodym czarodzieju, ma trójkątny łeb oraz żółtozielone oczy. Całe jego ciało pokrywają łuski. Bazyliszek oprócz jadowitych kłów dysponuje jeszcze jedną śmiercionośną bronią: spojrzeniem. Osoba, która spojrzy mu prosto w oczy natychmiast pada martwa. Jeśli jednak ofiara zobaczy oczy węża niebezpośrednio, zostanie spetryfikowana. Ta kreatura wyposażona jest także w długie i niezwykle ostre kły. Jad bazyliszka jest bardzo silny i działa szybko. Ponadto istnieje na niego tylko jedno antidotum, niezwykłe rzadkie: łzy feniksa. Samo monstrum lęka się jedynie piania koguta, które powoduje jego natychmiastowy zgon. Stwór ten jest odwiecznym wrogiem pająków (akromantul). W przeszłości bazyliszki były hodowane przez czarodziejów, jednak już w średniowieczu hodowla została zakazana.
Tak zapewne wyobrażamy sobie bazyliszka my, fani Harry'ego Pottera.



Drugim bazyliszkiem, bardzo popularnym w Polsce, jest prastary stwór z Legend Warszawskich A. Oppmana. Był to niby kogut, niby wąż. Głowę miał kogucią z ogromnym purpurowym grzebieniem w kształcie korony, szyję długą i cienką, wężową, kadłub pękaty, nastroszonymi czarnymi piórami pokryty, i nogi kosmate, wysokie, zakończone łapami o ostrych olbrzymich pazurach. Ale najstraszniejsze były oczy potwora: wyłupiaste, okrągłe, do sowich ślepiów podobne, jarzące się to czerwono, to żółto.
Krzyżówka koguta z wężem prawdopodobnie wzięła swój początek z historii o narodzinach kreatury. Bazyliszek wykluwa się z jaj, złożonych przez siedmioletnie koguty, a następnie wysiadywanych 9 lat przez ropuchy lub węże.



FAKTY NIEZNANE

Historia Naturalna Pliniusza Starszego podaje pierwszą pisemną wzmiankę o naszym potworze. Wg autora bazyliszek był małym, lecz niebezpiecznym wężem, mierzącym zaledwie 30 centymetrów. Zwany królem węży ze względu na podobną do korony, jasną plamę na łbie. Bazyliszek miał poruszać się w pozycji pionowej (nie pełzając po ziemi), a swoim toksycznym oddechem kruszyć skały i palić zarośla. Z powodu własnych śmiercionośnych wyziewów wąż był skazany na zamieszkiwanie pustyń. Stwór ten miał aż dwa słabe punkty. Nie mógł znieść odoru łasicy ani piania koguta. Aby pokonać go za pomocą łasicy, należy zwabić go do jej nory oraz pozatykać wszystkie wejścia, aby dokonał żywota od jej wyziewów. Zgładzić bazyliszka za pomocą koguta jest łatwiej, gdyż według rzymskiego pisarza Eliana wystarczy, by monstrum usłyszało kogucie pianie, a natychmiast padnie nieżywe. Jednak najlepszą (i najbardziej oczywistą) metodą jest użycie lustra i przerażenie potwora po prostu na śmierć.

W średniowieczu bazyliszek zaczął być przedstawiany jako stwór o ciele węża, lecz z głową, skrzydłami oraz nogami koguta. Czasami pokryty piórami, czasem rybimi łuskami. Mógł być jadowitym wężem, złowrogim, ziejącym ogniem smokiem lub śmiercionośnym jaszczurem - wszystko zależało od tego, kto opowiadał historię.

Pierwowzorem bazyliszka była śmiertelnie jadowita kobra egipska poruszająca się z wyprostowanym do ataku łbem, na którym widnieją podobne do korony znaki.



WSPÓŁCZESNY BAZYLISZEK

Bazyliszek Płatkogłowy to współczesna wersja monstrum żyjącego w Komnacie Tajemnic. Ta niespotykana jaszczurka występuje od wschodniego Hondurasu po zachodnią Panamę. Zamieszkuje wilgotne lasy tropikalne Ameryki Południowej i Środkowej. Młode osobniki są owadożerne, a dorosłe również roślinożerne. Bazyliszki prowadzą nadrzewny tryb życia, są jednak doskonałymi pływakami i potrafią przebiec po powierzchni wody trzymając się niemal zupełnie prosto na tylnych nogach. Dzięki tej umiejętności, bazyliszki płetwogłowe bywają nazywane Jaszczurkami Jezusa Chrystusa.

Komentarze
!Fantazja F
Dodano dnia 07 August 2012 01:44
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Wybraniec
Punktów: 9813
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 304
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Medal
Bardzo fajny artykuł, miło czasem poczytać coś dobrego z masy nadsyłanych mi głupot. ;]

Krótko, zwięźle, bez zbędnego rozpisywania się, najważniejsze informacje zawarte, a wszystko oprawione w przystępną formę. Jedyny minus - zdjęcia sama szukałam i wklejałam. Ale że artykuł naprawdę mi się spodobał, poświęciłam już te kilka chwil. Jeśli masz, drogi Autorze, jakieś inne/dodatkowe propozycje zdjęć, podeślij mi linki, to wkleję.

PO.
~HagridPL F
Dodano dnia 07 August 2012 13:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 401
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 06.08.12
Medale:
Brak
Bazyliszek w Komnacie Tajemnic był ogromną bestią a ten w prawdziwym życiu to taki mały kurdupelek Rozbawiony
~Matthew Lucas F
Dodano dnia 09 August 2012 15:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Mugol
Punktów: 4
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 566
Data rejestracji: 03.09.10
Medale:
Brak
Bardzo ciekawy i pouczający artykuł, ukazujący nam kilka mało znanych faktów. Szczerze mówiąc co nieco wiedziałem o Bazyliszkach, ale ten artykuł pogłębił moją wiedzę.

A poza tym już powinienem być spetryfikowany, bowiem bez przerwy gapię się w ślepia Jaszczurki Jezusa Chrystusa ;p. Takie hipnotyzujące, że tak powiem Język.

Dam W.
~EllMalfoy F
Dodano dnia 12 August 2012 19:28
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 95
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 19
Data rejestracji: 23.03.12
Medale:
Brak
Naprawdę świetnie.
Masa informacji przedstawiona naprawdę ładnie i przejrzyście.
Bardzo lubię przeczytać coś takiego od czasu do czasu.
Wcześniej nie miałam zielonego pojęcia o bazyliszkach.
Dziękuję bardzo. Uśmiech
~Dagamara18 F
Dodano dnia 13 August 2012 19:57
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Siedmioroczniak
Punktów: 688
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 95
Data rejestracji: 02.10.11
Medale:
Brak
Jestem zaskoczona twoimi informacjami na temat Bazyliszka, nigdy o nich nie słyszałam. Artykuł przyjemnie się czyta i jest bardzo ciekawyUśmiech
~Victim F
Dodano dnia 16 August 2012 18:58
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1579
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 03.07.12
Medale:
Medal
Ciekawy artykuł, miło się czyta i ogólnie bardzo mi się podoba - sporo rzeczy nie wiedziałam Uśmiech Dam W.
~Fellow F
Dodano dnia 21 August 2012 15:36
Zbanowany
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Goblin
Punktów: 32
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 21.08.12
Medale:
Brak
Bardzo zajmujący artykuł. Dzięki niemu stałem się posiadaczem większej wiedzy na temat bazyliszków. Nie dość, że opis zwierzęcia jest bardzo dokładnie, szczegółowo opisany i do tego przejrzyście, to jeszcze zostały wklejone odpowiednie zdjęcia w odpowiedniej ilości oraz w odpowiednich miejscach. Gratuluję sukcesu i życzę weny Rozbawiony

Oczywiście, nie mogę zapomnieć o ocenie. Wszystkie warunki na Wybitny zostały spełnione, więc nie mogę zrobić nic innego, jak wystawić Tobie tą bardzo wysoką "notę".

I jeszcze raz powiem - nie zmarnuj tego talentu, pisz i się ciesz z tekstów Rozbawiony
~Arya Septimus F
Dodano dnia 23 August 2012 20:28
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 20
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 27.06.12
Medale:
Brak
Dobre, na serio. Większą część wiedziałam, ale przyjemnie się czyta, nie jest to tak zupełnie wyjęte z encyklopedii, acz powaga utrzymana. Oczko
~_Ginny_Potter_ F
Dodano dnia 02 September 2012 14:08
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -3
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 23
Data rejestracji: 03.08.12
Medale:
Brak
No prosze. Wielki pyton. Wąż Salazara. A w swiecie Mugoli taki Kurdupelek Rozbawiony.

Wybitnee ;*
~Sean Black F
Dodano dnia 03 September 2012 13:43
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 11
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 02.09.12
Medale:
Brak
A co jeśli bazyliszek zobaczyłby sam siebie w kałuży, tak jak pani Norris ? Spetryfkował by się ? Oczywiście nie robię sobie żartów, pytam na poważnie. O.o
~Temari_Heartfilia F
Dodano dnia 06 September 2012 16:21
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 64
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 05.09.12
Medale:
Brak
Fajnie napisane! Ten artykuł bardyo mi się podoba, ze względu na jego niecodzienność. Napisany jest prostym językiem, przyciąga uwagę i intryguje. Nie posiada zbędnych ... informacji. Obrazki też są ok Jupi!
~Charlie F
Dodano dnia 20 September 2012 17:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2595
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 179
Data rejestracji: 06.11.11
Medale:
Brak
Super napisane. Dużo się dowiedziałem dzięki temu artykułowi, bo w sumie nic o bazyliszku nie wiedziałem. Daje w Rozbawiony
Milva: Ostępy tylko po znakach interpunkcyjnych.
~Kocham Harryego Pottera F
Dodano dnia 21 September 2012 17:40
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Uczestnik TT
Punktów: 230
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 65
Data rejestracji: 16.09.12
Medale:
Brak
Fajny tekst mimo tego że już wszystko wiedziałam ;D super się czytało Rozbawiony
~Marteene F
Dodano dnia 20 October 2012 12:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 14
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 19.10.12
Medale:
Brak
O przyznam że do tej chwili niewiele wiedziałam o tym stworze...Bardzo pouczający artykuł Uśmiech
~Sharlien F
Dodano dnia 02 November 2012 21:24
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 167
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 02.11.12
Medale:
Brak
Muszę się przyznać ,że zanim przeczytałam ten artykuł bazyliszek w mojej głowie wyglądał zupełnie inaczej. Ale dobry pomysł, nie jest złyJęzyk
~Ada98 F
Dodano dnia 07 November 2012 19:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 44
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 06.11.12
Medale:
Brak
Artykuł SUPER Uśmiech Bardzo mi się podobał. Wielu informacji do tej pory nie wiedziałam.
~Nai Ledoc F
Dodano dnia 09 November 2012 15:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 46
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 08.11.12
Medale:
Brak
Dla czarodziejów Bazyliszek jest ogromny, ale dla mugoli nie zbyt duży. P:
No ba, czarodzieje mają lepiej. Choć... może nie koniecznie? xD
Co do artykułu to ładnie przygotowany. (: Zdjęcia są, informacje są... więc jest dobrze. b29;
~venatrix F
Dodano dnia 09 November 2012 23:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 6
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 09.11.12
Medale:
Brak
Dużo informacji już znałam , ale artykuł bardzo fajny i dobrze się go czyta Oczko
~Jina007 F
Dodano dnia 11 November 2012 20:35
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 203
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 49
Data rejestracji: 26.07.10
Medale:
Brak
Świetny artykuł. Tak jak Venatrix, ja także dużo informacji już znałam. Jednakowoż wszystko super się czyta Oczko
~Nerona_58 F
Dodano dnia 17 November 2012 16:56
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Wybitny Uczeń
Punktów: 649
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 8
Data rejestracji: 10.08.12
Medale:
Brak
Fajny artykuł, wciągający i ciekawy. Nie wiedziałam tak szczerze o tym wężu, że on był jakby pierwszym bazyliszkiem. Super, że wśród różnych artykułów o byle czym jest jeden konkretny i ciekawy Uśmiech
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 80% [51 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 19% [12 głosów]
Zadowalający Zadowalający 2% [1 głos]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 287
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59