Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Materialny chłopiec
Materialny chłopiec
- Gryffindor traci dziesięć punktów. Nie spodziewałem się po tobie czegoś mądrzejszego, Ronaldzie Weasley, chłopcu tak bardzo materialnym, że nie jest w stanie deportować się choćby o cal.
Stephen King o Insygniach Śmierci
UWAGA: Poniższy fragment zawiera Spoiler!


Przetłumaczony przeze mnie artykuł autorstwa Stephena Kinga na temat finałowej części potterowskich przygód:


I wszystko się zakończyło, a bitwa została wygrana - oczywiście bitwa o Hogwart. Wszystkie tajemnice Tiary Przydziału są nam znane. Każdy, kto zakładał, że Harry Potter zginie, stracił pieniądze. Chłopiec, który przeżył - także tym razem. Jeśli sądzicie, że ten spoiler pojawił się zbyt późno, nigdy nie byliście fanami Pottera. Oburzenie po zbyt wczesnych recenzjach ((Mary Carole McCauley z The Baltimore Sun, Michiko Kakutani z The New York Times) wyparowało- choć pozostawiło po sobie gorzkawy posmak u niektórych fanów.

Także i ja czuję ten posmak, choć wcale nie chodzi mi o głupawy pomysł ze spoilerami, czy też nagminne zdradzanie treści pod ich osłoną. Obietnica o zachowaniu milczenia, która padła tuż przed wydaniem książki była w końcu złożona przez wydawców - Bloomsbury i Scholastic, a nie zagwarantowana przez brytyjską Wielką Kartę Swobód czy amerykańską Konstytucję. Gwałtowny protest Jo ('Jestem zszokowana faktem, że niektóre amerykańskie gazety opublikowały recenzje, całkowicie nie zważając na życzenia milionów czytelników, głównie dzieci!') również nie był dla mnie przekonujący). W połowie serii te książki przestały być przeznaczone dla dzieci. Rowling pisała dla każdego każdego wiedziała o tym.

Najwidoczniejszy sygnał, mówiący o tym, jak dorosłe są te książki znaleźć można w treści Deathly Hallows, gdy pani Weasley, widzi jak odrażająca Bellatriks Lestrange próbuje skończyć z Ginny poprzez użycie Klątwy Uśmiercającej. 'Nie moją córkę, ty suko!' - krzyknęła. To najbardziej szokująca 'suka' jaka pojawiła się ostatnio w fikcji literackiej; wcześniej nie było niemal żadnych przekleństw (jeśli chodzi o lingwistykę) w książkach HP, zaś to jedno godzi w nas z fatalną siłą. Choć użyte jest w bardzo dobrym kontekście, naprawdę perfekcyjnie, jest również kwintesencją odpowiedzi jeśli chodzi o zagrożenie dziecka.

Problem ze zbyt wczesnymi recenzjami oraz z tymi, które później próbowały je naśladować krąży nad największym dziełem Rowling już od czasu czwartej części (Czara Ognia), gdy seria stała się światowym fenomenem. Skutkiem kremlińskiej (?) tajemniczości, która niezmiennie otaczała książki, wszystkie recenzje, które ukazywały się mniej więcej od 2000 roku były dokładnie strzałami z ust (shoot-from-the-lip). Dziennikarze często byli świetni (...) ale popularność tych książek potrafiła zmienić najlepsze intencje najlepszych krytyków. Pospiesznie kreśląc kolejne cale kolumn i tym samym stając się aktywnymi członkami Tego, Co się Właśnie Dzieje, niewielu recenzentów Pottera powiedziało coś, co warte byłoby zapamiętania. W większość tej podgrzewanej w mikrofali papki krytyków wizerunek Harry'ego- nie wspominając o jego przyjaciołach oraz przygodach- tworzony jest wyłącznie na dwa sposoby: socjologiczny ('Harry Potter: Dobrodziejstwo czy Dziecięca Choroba?') i ekonomiczny ('Harry Potter i Komnata Obniżonych Cen'). Krytycy pobieżnie traktują rzeczy takie jak wątek i język, ale czy mają możliwość zrobić coś więcej? Gdy ma się zaledwie cztery dni, by przeczytać 750-stronicową książkę i napisać recenzję na jej temat na jakieś 1100 słów, to ile czasu zostaje, by naprawdę cieszyć się książką? By się nad nią zastanowić? Jo Rowling przygotowała wystawny siedmiodaniowy posiłek, przyrządzony z rozwagą, starannie upieczony i uroczo podany. Dzieci i dorośli, którzy czują się zakochani w tej serii (łącznie ze mną) smakowali każdy kęs, od przystawki (Kamień Filozoficzny) do deseru (cudowny epilog Deathly Hallows). Z drugiej strony większość recenzentów przeszła przez wszystko piorunem, by potem zwymiotować na wpół przetrawioną treść na strony poczytnych gazet.

Z tego względu jedynie kilku poczytnych recenzentów z magazynów Salon czy The New York Times naprawdę się zatrzymało i rozważyło to, co napisała Rowling, skąd się coś wzięło i co może to oznaczać dla przyszłości. Blogi zresztą nie były dużo lepsze. Uwagę zwracało się tylko na to, kto przeżyje, kto zginie, kto plotkuje. Poza tym wszystko jest oczywiste.




Nadesłane przez: Lady Snape
Dodane: sierpień 13 2007 05:11:43
Komentarze
~malfoyowaaa F
Dodano dnia 16 January 2009 17:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -212
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 16.01.09
Medale:
Brak
Normalnie mnie zainteresowało. xD
Eee tam..każde DZIECKO, które jest na tyle duże żeby czytać Pottera zna takie wyrazy jak suka nie oszukujmy sie. x dd

Daję PO Uśmiech
~siostra F
Dodano dnia 27 January 2009 13:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 206
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 26.01.09
Medale:
Brak
Mi również to nie przeszkadza, a takimi słowami Rowling dodała dramaturgi Molly Weasley i tego co a biedna kobieta przeżywała... Heh... Ych... To moja ulubiona część cyklu Uśmiech Jest niesamowita i zniewalająca, a mój ulubiony rozdział to oczywiście "Opowieść księcia".
~Kalona F
Dodano dnia 21 June 2009 18:13
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 74
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 21.06.09
Medale:
Brak
Mam rozumieć, że to są słowa Stephena Kinga? Może jakiś cudzysłów, albo coś? xD Ale tłumaczenie ładne, naprawdę. Daję PO. Pozdrawiam, K.
~maruuus F
Dodano dnia 30 November 2009 15:54
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -22
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 28
Data rejestracji: 15.11.09
Medale:
Brak
Rowling pisała dla każdego każdego wiedziała o tym. <--- drobne powtórzenie Uśmiech, w sumie nawet osoba która miała 10 lat i zaczęła czytać "Harrego Pottera i Kamień Filozoficzny" wkrótce rosła i na pewno nauczyła się słów takich jak "suka". a poza tym w miarę pisania i wydawania coraz więcej książek Rowling pokazała, że nie tylko czytelnicy rosną ale Harry także ... pozdrawiam ale za dużo politycznego języka : (
~Nigellus_Black F
Dodano dnia 06 February 2010 16:51
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Członek Wizengamotu
Punktów: 1476
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 171
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Brak
Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś przeczytał Insygnia bez wcześniejszego zapoznania się z poprzednimi tomami. Dlatego nie uważam, zeby kogoś mogło zaskoczyć słowo ''suka''. Styl Rowling przecież ewoluował, każda kolejna część była coraz mroczniejsza ... . Poza tym Harry Potter nie jest tylko na użytek 10-latków.:
^Lady Holmes F
Dodano dnia 21 April 2010 13:58
Administrator
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 29123
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 497
Data rejestracji: 21.11.09
Medale:
Brak
Bardzo ładny artykuł. Naprawdę.
Ta "suka" nie zrobiła na mnie wrażenia, chociaż została wspomniana kwestia wieku czytelników - nie możemy winić Rowling za użycie takiego słowa (choć nawet nie wiem, czy ona naprawdę użyła tego słowa [chodzi mi o język angielski]), bo jej to po prostu bardziej pasowało do kontekstu zdania i tyle.
~HollowWind F
Dodano dnia 22 July 2010 11:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 173
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 13.07.10
Medale:
Brak
Troszkę opornie czytało mi się jeden mały fragment.
,,Jeśli sądzicie, że ten spoiler pojawił się zbyt późno, nigdy nie byliście fanami Pottera. Oburzenie po zbyt wczesnych recenzjach ((Mary Carole McCauley z The Baltimore Sun, Michiko Kakutani z The New York Times) wyparowało- choć pozostawiło po sobie gorzkawy posmak u niektórych fanów."
Oczywiście to z pewnością nie Ty spowodowałaś, że musiałam przebrnąć przez te zdania ze trzy razy i stwierdzić, że raczej nie do końca je zrozumiałam, ale prawdopodobnie sam pan King... Mam na myśli to, że z jednej strony jest źle, gdy uważamy, że spoilery powinny pojawiać się wcześniej i zaspokajać naszą okropnie skrępowaną ciekawość, a z drugiej wielce nas oburza, kiedy one już, przedwcześnie, napatoczą się przed nasze ręce.Hymm... Nie jesteś fanem Harry'ego, jeśli życzysz sobie wcześniejszych spojlerów (bo dziwisz się na te spóźnione)... Nie jestem pewna, czy umierania ze zniecierpliwienia, aby wreszcie móc ujrzeć choć kawałek książki, nie zalicza się przypadkiem do objawów fanatyzmu.: )
A tak o, poza tym, bardzo zgrabne tłumaczenie, odniosłam wrażenie, jakby przeznaczeniem tego tekstu było napisanie go od razu w języku polskim. Po prostu nie zauważyłam żadnych dziwacznych wyrazowych połączeń, jako że niektórych słów w angielskim nie da się zawsze przełożyć tak, aby oddały to, co miały naprawdę na celu.
Jest jednak niewielki błąd, powtórzenie:
,,Rowling pisała dla każdego każdego wiedziała o tym."
A co do treści od dawna już nieprzeznaczonych dla dzieci, mogłabym się z tym zgodzić. Wydaje mi się, że szczególnie siódmy tom, nawet nie ze względu na tą niefortunną sukę, tylko może raczej z powodu, między innymi, takich zawiłych opisów stanów emocjonalnych bohaterów, nie byłby raczej dobrze zrozumiany przez siedmiolatka. Chodzi o to, że dylematy są już raczej poważne, Harry na przykład zaczyna otwarcie nienawidzić Dumbledore'a, a Severusa uważać za najodważniejszego człowieka, jakiego kiedykolwiek poznał. Ron ni stąd ni zowąd odstawia szopki i porzuca najlepszego przyjaciela. Nad tą książką trzeba się głęboko pozastanawiać.
I przydałoby się jednak utrzymać to w ryzach cudzysłowów, bo na początku sądziłam, że pierwsze słowa to jakieś wprowadzenie od samej Ciebie.
~marta F
Dodano dnia 12 December 2010 21:55
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 875
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 77
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Interesujący artykuł...

Mi osobiście wcale nie przeszkadza, gdy natrafię na jakieś przekleństwo w książkach, które czytam...
Po Harrego nie sięgają przecież dzieci, gdyż zanim przebrną przez kolejne tomy z czasem urosną...
~Lily1997 F
Dodano dnia 15 September 2011 16:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 110
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 14
Data rejestracji: 15.09.11
Medale:
Brak
o matko ciekawe kto w życiu nie powiedział "suka" ? xD
czasami się wymsknie, ale przecież Belatrikx taka jest ( w książce ) ; p
w Książkach czasami musi być agresywność bo nie była by ciekawa ^^
fajny art . xDdd PPPP. ;P
~Annalisa Louis F
Dodano dnia 24 October 2011 18:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Barman w Dziurawym Kotle
Punktów: 1391
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 47
Data rejestracji: 29.06.11
Medale:
Brak
Artykuł jest bardzo interesujący. Zostałam miło zaskoczona przez pana Kinga ;> Co do tej "suki" , to muszę tu napisać , że dzieci w wieku 9 lat znają gorsze przekleństwa więc tak na prawdę to nie robi im to chyba różnicy czy w książce znajduje się takie słowo czy nie. Tak jak napisałam wcześniej artykuł bardzo mnie zaskoczył i zaciekawił. Dam ci PO ponieważ gdzieniegdzie zauważyłam błędy Oczko
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 05 January 2013 23:56
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
a ja powiem więcej - dzieci w wieku 4 lat znają gorsze słowa, ale artykuł naprawdę zatyka dech w piersiach... ciekawie napisane i moim zdaniem nie ma się do czego przyczepić...
~juliahermiona F
Dodano dnia 25 April 2013 12:02
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 795
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 119
Data rejestracji: 25.03.13
Medale:
Brak
no właśnie, niektóre male dzieci to znają tyle przekleństw, że jak jacyś starsi od nich doszukają się jednego przekleństwa w książce, to nie zrobi to nic złego. artykuł fajny i interesujący, a tak jeszcze ode mnie jak pierwszy raz czytałam fragment z 2 bitwy o Hogwart to byłam tak pochłonięta wydarzeniami, że nie zauważyłam, że pojawiło się jakieś przekleństwo. co do artykułu to daję wybitny, bo jest świetnie napisany.
~Ginny Zabini F
Dodano dnia 19 June 2014 12:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 417
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 29.12.13
Medale:
Brak
Cieawy art. Przez nietóre zdania ciężo było przebrnąć, a jeśli chodzi ,,strzał z ust''- w ontekście może chodzić o ,,atak słowny'', ostrą krytykę.
Daję PO.
PS Co do cudzysłowa to myślę ta samo ja poprzednicy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 27% [4 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 67% [10 głosów]
Zadowalający Zadowalający 7% [1 głos]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 262
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59